קוד: סוכות והגויים בתנ"ך
סוג: פירוש
מאת: חגי הופר
אל:
על כך ניתן להוסיף ולשאול – והרי גם ישראל בועטים, שנכתב - דברים לב15: "וישמן ישרון ויבעט". מכאן אני חושב אפשר לומר, שלפעמים ישראל הם כגוי ולפעמים הגוי הוא כישראל, הכל הולך אחרי המעשים.
ובאמת בגמרא שם גם נאמר על הכתוב - יחזקאל כ11: "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם", שמכיוון שהוזכר אדם ולא ישראל, אף גוי שמקיים המצוות הריהו ככהן גדול. זאת בניגוד לדרשה האומרת - יחזקאל לד31: "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם אני אלהיכם נאם אדני ה'" – אתם קרויים אדם ואין אומות העולם נקראים אדם".
ומדוע נבחרה דווקא מצוות הסוכה לנסות בה את האומות?
אני חושב שזה בגלל הנאמר – זכריה יד' "16 והיה כל-הנותר מכל-הגוים הבאים על-ירושלם ועלו מדי שנה בשנה להשתחות למלך יהוה צבאות ולחג את-חג הסכות. 17 והיה אשר לא-יעלה מאת משפחות הארץ אל-ירושלם להשתחות למלך יהוה צבאות ולא עליהם יהיה הגשם. 18 ואם-משפחת מצרים לא-תעלה ולא באה ולא עליהם תהיה המגפה אשר יגף יהוה את-הגוים אשר לא יעלו לחג את-חג הסכות. 19 זאת תהיה חטאת מצרים וחטאת כל-הגוים אשר לא יעלו לחג את-חג הסכות".
אלא שמתוך פסוקים אלה דווקא עולה שהגויים כן יחוגו את חג הסוכות בעתיד. וזאת כהשלמה לנבואת ישעיה ב' "1הדבר אשר חזה ישעיהו בן-אמוץ על-יהודה וירושלם. 2 והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית-יהוה בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל-הגוים. 3 והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל-הר-יהוה אל-בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר-יהוה מירושלם. 4 ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא-ישא גוי אל-גוי חרב ולא-ילמדו עוד מלחמה".
כמו כן אנו יכולים למצוא את הפסוקים הבאים ביחס לגויים לחיוב:
ישעיהו נו7: "והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים".
מלאכי א11: "כי ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מקטר מגש לשמי ומנחה טהורה כי גדול שמי בגוים אמר ה' צבאות".
ועד - ישעיהו יט25: "אשר ברכו ה' צבאות לאמר ברוך עמי מצרים ומעשה ידי אשור ונחלתי ישראל".
נראה עם כך שהיחס השלילי לגויים בכלל – להבדיל מעממי הארץ וההולכים בדרכם – הוא נחלה מאוחרת יותר וכנראה שנבעה מהיחס השלילי שקיבלו ישראל מהגויים. והרי לך שאלת התרנגולת והביצה.
ואם בגויים ובעתיד אנו עוסקים, אי אפשר שלא להזכיר ולחתום בחזון – עמוס ט11: "ביום ההוא אקים את סכת דויד הנפלת וגדרתי את פרציהן והרסתיו אקים ובניתיה כימי עולם".