תגובה על: תגובה על: תגובה על: נהר פרת = נהר הירדן?!

מאת: daian

אל: daian1 @ 013.net

נכתב ב: 14:40:12  11.02.2007, כתוספת/תגובה ל: תגובה על: תגובה על: נהר פרת = נהר הירדן?!

שלום אראל
כתבת:
"צידון" היא לא רק עיר - גם בנו הבכור של כנען נקרא צידון, ולא ייתכן שכל צאצאיו של צידון גרו בעיר אחת. מכאן שצידון היא גם שם של ארץ, שהעיר צידון היא בירתה, אבל היא כוללת גם אזורים נוספים בלבנון, וייתכן שהיא הגיעה עד הנהר שנקרא בימינו פרת.

מורה לתורה משה דין משיב:
בספר בראשית פרק י פסוק 18 כתוב:
(טו) וּכְנַעַן יָלַד אֶת צִידֹן בְּכֹרוֹ וְאֶת חֵת:
(טז) וְאֶת הַיְבוּסִי וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֵת הַגִּרְגָּשִׁי:
(יז) וְאֶת הַחִוִּי וְאֶת הָעַרְקִי וְאֶת הַסִּינִי:
(יח) וְאֶת הָאַרְוָדִי וְאֶת הַצְּמָרִי וְאֶת הַחֲמָתִי וְאַחַר נָפֹצוּ מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי:
אמנם נכון כי באמת כתוב במפורש כי "וְאַחַר נָפֹצוּ מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי: כל אחד לממלכתו
אך אבותינו ירשו את ארץ כנען גבול הכנעני בלבד אשר את גבולה כתבתי לך במפורש ככתוב:
יט) וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי מִצִּידֹן בֹּאֲכָה גְרָרָה עַד עַזָּה בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה וְאַדְמָה וּצְבֹיִם עַד לָשַׁע:
וכי ממלכת צידון רחוקה מאד מהעיר צידון וכי העיר צידון היא לא עיר הבירה של ממלכת צידון
ועל פי ספר שופטים פרק יח כתוב:
(ז) וַיֵּלְכוּ חֲמֵשֶׁת הָאֲנָשִׁים וַיָּבֹאוּ לָיְשָׁה וַיִּרְאוּ אֶת הָעָם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ יוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח כְּמִשְׁפַּט צִדֹנִים שֹׁקֵט וּבֹטֵחַ וְאֵין מַכְלִים דָּבָר בָּאָרֶץ יוֹרֵשׁ עֶצֶר וּרְחוֹקִים הֵמָּה מִצִּדֹנִים וְדָבָר אֵין לָהֶם עִם אָדָם:
כאמור מדובר על בני-דן שכבשו את "ליש" העיר הצידונית בצפון ישראל המקראית אך שים לב אראל שכתוב: "וְאֵין מַכְלִים דָּבָר בָּאָרֶץ יוֹרֵשׁ עֶצֶר וּרְחוֹקִים הֵמָּה מִצִּדֹנִים" לאמור כי אנשי צידון בצפון ישראל היו רחוקים מהתיישבות רוב עמם הצידונים.
אף שחבל ארץ צידון במקרא הוא בצפון ישראל כי הצידונים ישבו שם לראשונה אך כאמור כתוב כי "וְאַחַר נָפֹצוּ מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי: כל אחד לממלכתו כי כתוב במפורש כי אין ולא היה שם יורש עצר לממלכה אשר היתה מרוחקת מארץ כנען שהובטחה לאבותינו הקדושים.
וגם בספר יהושע פרק א פסוק 4 כתוב:
(ד) מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם:
לאמור כי אֶרֶץ הַחִתִּים היא בתוך גבולות ארץ כנען
כי כאשר מדובר על חבל-ארץ מדובר על חלקת אדמה שנקראת במקרה זה "ארץ החתים" כי החתים בני-כנען ישבו שם לראשונה אבל ממלכת החתים היא מעבר לגבולות ארץ כנען כאשר בספר דברי הימים ב פרק א כתוב:
יז) וַיַּעֲלוּ וַיּוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם מֶרְכָּבָה בְּשֵׁשׁ מֵאוֹת כֶּסֶף וְסוּס בַּחֲמִשִּׁים וּמֵאָה וְכֵן לְכָל מַלְכֵי הַחִתִּים וּמַלְכֵי אֲרָם בְּיָדָם יוֹצִיאוּ:
ובכן מדובר פה על ימי ממלכת המלך שלמה אשר משל בארץ ישראל הרחבה הגדולה והשלמה אך שים לב כי "מַלְכֵי הַחִתִּים וּמַלְכֵי אֲרָם" בְּיָדָם יוֹצִיאוּ: לאמור מתוך ממלכתם במדינתם אשר היא לא ארץ כנען כי במפורש כתוב:וְאַחַר נָפֹצוּ מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי: כל אחד לממלכתו.

אתה אראל כתבת כך:
" ולא ירשו בני-ישראל עוד מזרחה מזה " - אכן, כשבני ישראל נכנסו לארץ הם לא קיבלו את כל הארץ המובטחת אלא רק את חלקה, ולכן נאמר בפרשת ערי המקלט (דברים יט8): "ואם ירחיב ה' אלהיך את גבלך כאשר נשבע לאבתיך, ונתן לך את כל הארץ אשר דבר לתת לאבתיך"...

מורה לתורה משה דין משיב:
עליך היה לקרוא עוד כי כתוב:
(ח) וְאִם יַרְחִיב יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת גְּבֻלְךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ וְנָתַן לְךָ אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר דִּבֶּר לָתֵת לַאֲבֹתֶיךָ:
(ט) כִּי תִשְׁמֹר אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לַעֲשׂתָהּ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו כָּל הַיָּמִים וְיָסַפְתָּ לְךָ עוֹד שָׁלשׁ עָרִים עַל הַשָּׁלשׁ הָאֵלֶּה:
ובכן שלשת ערי המקלט הנוספות הן בעבר הירדן המזרחי בנחלות ראובן גד וחצי שבט המנשה
ואלה הן ערי המקלט:
"בצר" במדבר לראובני
"ראמות" בגלעד לגדי
ו"גולן" בבשן למנשי
בספר דברים פרק ד כתוב:
(מא) אָז יַבְדִּיל משֶׁה שָׁלשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ:
(מב) לָנֻס שָׁמָּה רוֹצֵחַ אֲשֶׁר יִרְצַח אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם וְנָס אֶל אַחַת מִן הֶעָרִים הָאֵל וָחָי:
(מג) אֶת בֶּצֶר בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ הַמִּישֹׁר לָראוּבֵנִי וְאֶת רָאמֹת בַּגִּלְעָד לַגָּדִי וְאֶת גּוֹלָן בַּבָּשָׁן לַמְנַשִּׁי:
גולן בבשן למנשי נמצאת ברמת הגולן של היום
וגד וראובן נחלו מזרחית לירדן ולים המלח
וזה חבל נחלתם על פי ספר יהושע פרק יג כתוב:
(ט) מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְהָעִיר אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַנַּחַל וְכָל הַמִּישֹׁר מֵידְבָא עַד דִּיבוֹן:
(י) וְכֹל עָרֵי סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחֶשְׁבּוֹן עַד גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן:
(יא) וְהַגִּלְעָד וּגְבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי וְכֹל הַר חֶרְמוֹן וְכָל הַבָּשָׁן עַד סַלְכָה:
ובכן אראל לא מזרחה מעבר לזה.

אתה אראל כתבת כך:
- אם מלך בבל לקח מנחל מצרים עד נהר הירדן, אז הוא שלט גם בירושלים, ואם כך, לפי דבריך, גם ירושלים היתה בבבל! ולכן, לא ברור מדוע נאמר שצדקיהו הלך לבבל - והרי הוא כבר היה בבבל! אלא, ודאי שהכוונה היא, שצדקיהו הלך אל העיר בבל, שנמצאת בצפון הרחוק, ולא אל נהר הירדן שנכבש ע"י מלך בבל רק לפני מספר שנים.

מורה לתורה משה דין משיב:
צדקיהו היה בירושלים בתוך ממלכת בבל הגדולה בימים ההם
אך צדקיהו הובל הועלה למלך-בבל לארמונו בריבלה בארץ חמת שבארם אשר גם היא למלך בבל ולממלכת בבל תחשב כי היא עיר המלוכה ולא נאמר כדבריך כי צדקיהו הלך לבבל כי כתוב "למלך בבל"
ספר ירמיהו הנביא פרק נב כתוב:
(ט) וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתֹו אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה בְּאֶרֶץ חֲמָת וַיְדַבֵּר אִתֹּו מִשְׁפָּטִים:
ובספר מלכים ב פרק כה פסוק ו כתוב:
(ו) וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט:
מלך בבל משל מנחל מצרים ועד נהר הירדן הוא פרת וכמובן בכל ארץ הצבי היא ישראל ומה עוד שמלך בבל עצמו המליך את צדקיהו אשר היה כנציג מלך בבל בישראל אשר היתה בימים ההם תחת ממלכת בבל
על כן לא כתוב כי צדקיהו הלך לבבל כי כבר היה בבל
ולכן כתוב כי "העלו את צדקיהו למלך-בבל" שישב ברבלה בארץ חמת

אראל תחשוב טוב כי אם לפי לדבריך נהר "פרת" נמצא באור-כשדים הלא זו בבל הקטנה שבין כה וכה נהר "פרת" הוא שלה אז מדוע כתוב כי מלך בבל לקח את נהר פרת? ועוד לקח את נהר-פרת מאת מלך מצרים אשר משל בירדן לפני מלך בבל

אתה אראל כתבת כך:
מניין לך שחרן נמצאת מדרום לנהר פרת? על-פי המפה שבידי היא נמצאת מצפון לו.

מורה לתורה משה דין משיב:
נהר פרת [לא הירדן] הוא נהר ארוך ועל כן חשוב מאד מאין אתה מביט
אם אני מביט מראש הנהר וכך יש להביט אז אכן "חרן" היא מדרום
ואם אתה מתחכם ומביט משפך הנהר ממפרץ הים-הפרסי אז "חרן" תהיה מצפון
אך אני בכדי למנוע ויכוח בזה אומר כי בכל מקרה לאחר שאברם ותרח עברו מאור-כשדים את הנהר אז הם עברו ממזרח למערב וכי "חרן"נמצאת מערבית לנהר "פרת" לאמור מבחינתך בתוך הארץ המובטחת

אתה אראל כתבת כך:
נעמן לא ידע על הבטחת הארץ לאברהם, הוא חשב שארם שייכת לארמים.

מורה לתורה משה דין משיב:
ארץ ארם אכן לארמים היא
אך מאין לך לדעת זאת הוא סיפר לך שהוא לא ידע
הלא שפחתו היתה נערה מישראל שאמרה לו הכל ואכן נעמן המצורע בא לאלישע האמין באיש אלהים נביא מישראל וגם עשה את דברו וטבל בירדן ונטהר
וכי מי שמאמין באלהים נביא מישראל גם מאמין באלהי אברהם יצחק ויעקב אשר הובטחה להם ארץ הקודש אחוזת יהוה

מורה לתורה משה דין עבד יהוה מזרע אהרן הכהן הלוי
http://moreletora.com/




תגובות