מחלוקות בין הסטוריונים - לא בתורה אלא בפרשנות

מאת: אראל

אל:

תגובה ל: תגובה ל: עדיף לקרוא לפני שכותבים שנכתבה ב22:18:11  19.03.2005


" בפר' בא כתוב "ומושב בנ"י אשר ישבו במצרים 430 שנה" ואם תטען שהשיעבוד נמשך רק 400 שנה והם היו שם 30 שנה בלי שיעבוד. אז תפתח את ספר בראשית ותראה כי מאז שיעקב ירד מצרימה בשבעים נפש עד "שקם מלך חדש" והתחיל השעבוד עברו הרבה יותר מ-30 שנה " - נכון, הם היו משועבדים פחות מ-400 שנה, ה' ויתר להם על חלק מהזמן כי ראה שהם סובלים ושמע את תפילתם (כמו שנאמר " ראה ראיתי את עוני עמי אשר במצרים, ואת זעקתם שמעתי... וארד להצילו... "). אחד מעיקרי האמונה הוא שנבואות יכולות להשתנות לטובה, ולמעשה זה מקובל גם בהסכמים בין בני אדם (למשל, כשכתוב בחוזה שכירות ששכר-הדירה הוא 400, ברור שבעל הדירה רשאי להוריד את שכר הדירה ל-300, אף אחד לא יתבע אותו לדין על כך...). ע' שוב כאן על טעויות שנגרמות בגלל התעלמות מהנחות יסוד .

" והשואה לתיארוך ארועים ע"י אחרים נראית לי, לדידך, לוקה בחסר. הרי מדובר כאן בספר שניתן ע"י רבש"ע בכבודו ובעצמו, יכול להיות בו אי דיוקים של היסטוריונים בשר ודם? " אי-הדיוקים הם בפרשנות התורה, לא בתורה עצמה. הפרשנים הם בשר ודם ועלולות להיות ביניהם מחלוקות, כפי שיש מחלוקות בין הסטוריונים ובין פיסיקאים (בתיארוך המפץ הגדול יש הפרשים של מיליארדי שנים בין דעות שונות).

" האם מצאת כתובים אצל מואב עמון או אדום שסיפרו על רעידת האדמה שהיתה כאן כשיצאו צבאות ה' ממצרים? מילא המצרים התבישו, אבל אחרים? " - כמה ספרי הסטוריה מואביים ועמוניים הגיעו לידינו? וכמה ספרי הסטוריה מצריים מאותה תקופה (לא מתקופת היוונים) הגיעו לידינו?

" מסכים איתך שלא חיבים לקבל דברי חז"ל והראב"ע, הרי הוא מנסה רק למצוא הסבר למה כתוב "ודור רביעי" אותו לא מענית השאלה הרי היו 7 דורות " - על אחת כמה וכמה שלא חייבים לקבל את דברי ארנון, הרי הוא לא מביא כל ראיה לדבריו ש"דור רביעי" הוא משעת ההבטחה ולא משעת הירידה, וכל מטרתו בפירוש זה היא להוכיח שההבטחה לא התגשמה, גם אם לשם כך יצטרך לסלף את כוונת ההבטחה.

" זה לא עוזר לאסוף 3 מליון עבדים חלכאים תוך חצי לילה מארץ ענקית כמו גושן אל מגרש המסדרים של משה " - בדרך הטבע זה באמת בלתי אפשרי, לא חידשת כלום.

תגובות