קוד: מבנה צפניה א בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אראל
אל: כפית ה'תשס"ב אלול
בפסוק הראשון של הנבואה (צפניה א2) הוא אומר: "אסוף אסף
כל מעל פני האדמה, נאום ה'
". ובהמשך הנבואה הוא מפרט את המילה "כל" - הוא עובר על כל העולם בצורה מסודרת, ומסביר שה"כל" כולל ממש הכל:
אסף אדם ו בהמה, אסף עוף השמים ו דגי הים, וה מכשלות את הרשעים; - לפי המפרשים "המכשלות" הם צבא-השמים (שהרשעים עובדים אותם).
...והכרתי את האדם מעל פני האדמה, נאום ה'. ונטיתי ידי על יהודה, ועל כל יושבי ירושלים; והכרתי מן המקום הזה...(בית המקדש)
המקום הזה) בחלוקה רוחנית, מבפנים החוצה:
...והכרתי מן המקום הזה:
את שאר הבעל, את שם הכמרים(הקרובים ביותר לבעל)
עם הכהנים(הקרובים ביותר אל ה', שגם הם שיתפו פעולה עם הכמרים),
ואת המשתחווים על הגגות לצבא השמים(עובדי האלילים ה'פשוטים')
; ואת המשתחווים הנשבעים לה', והנשבעים במלכם(עובדי ה' ה'פשוטים', שגם הם חטאו ונשבעו במולך שלהם)
.
ואת הנסוגים מאחרי ה'
; ואשר לא ביקשו את ה', ולא דרשוהו(אנשים שאין להם שום קשר רוחני - לא לעבודת-אלילים ולא לעבודת ה')
בפסוק הבא (א7) מסביר צפניה מהו האירוע שיביא לסוף של הכל: "הס מפני ד' ה', כי קרוב
יום ה', כי הכין ה' זבח, הקדיש קרואיו
": עוד מעט יבוא יום ה', היום שבו יטבח ה' את הכל (ייתכן שהנביא נמצא בבית-המקדש, כאמור
למעלה, ולכן הוא משתמש בדימוי של זבח).
ובפסוקים הבאים הוא שוב מסביר שכולם - כולל כולם - ייטבחו ביום ה':
והיה ביום זבח ה', ופקדתי על השרים, ועל בני המלך, ועל כל הלובשים מלבוש נוכרי(המקורבים לשלטון האשורי).
ופקדתי על כל הדולג על המפתן ביום ההוא; הממלאים בית אדוניהם חמס ומרמה.
והיה ביום ההוא, נאום ה', קול צעקה מ שער הדגים(בצפון-מזרח חומת העיר - ע' במאמר ' חומת ירושלים ')
, ויללה מן המשנה(שכונה בצפון-מערב העיר - ע' 'דעת מקרא')
, ושבר גדול מ הגבעות(איזור מגורים בדרום-מערב העיר)
. הילילו, יושבי המכתש(איזור מסחרי בדרום-מזרח העיר)
, כי נדמה כל עם כנען
, נכרתו כל נטילי כסף(הסוחרים, שמוכרים סחורה ונוטלים כסף).
והיה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות; ופקדתי על האנשים הקופאים על שמריהם, האומרים בלבבם 'לא ייטיב ה' ולא ירע'. והיה חילם למשיסה ובתיהם לשממה; ובנו בתים ולא יישבו, ונטעו כרמים ולא ישתו את יינם(מכיוון שהוא מדבר על בעלי-הכרמים, הוא מדמה אותם ליין שעומד בשקט ובשלווה על שמריו).
קרוב יום ה' הגדול, קרוב ומהר מאוד; קול יום ה', מר צורח שם גיבור. יום עברה היום ההוא: יום צרה ומצוקה, יום שואה ומשואה, יום חושך ואפילה, יום ענן וערפל. יום שופר ותרועה, על הערים הבצורות, ועל הפינות הגבוהות.
והצרותי לאדם, והלכו כעיוורים - כי לה' חטאו; ושופך דמם כעפר, ולחומם כגללים. גם כספם גם זהבם לא יוכל להצילם ביום עברת ה', ובאש קנאתו תיאכל כל הארץ: כי כלה אך נבהלה יעשה את כל יושבי הארץ.
לאחר שצפניה תיאר באופן כל-כך ממצה את הסוף של הכל - קשה להאמין שיש עוד תקוה. אבל בכל זאת יש תקוה, כמו שיתאר הנביא בפרק הבא.