קוד: האם אשתו של הושע קיבלה מתנות ממאהבים בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 10
בהושע פרק ב מתוארת התנהגותה הזנותית של אשתו של הושע. התיאורים מעוררים כמה שאלות.
כי זנתה אימם, הובישה הורתם; כי אמרה 'אלכה אחרי מאהביי, נותני לחמי ומימיי, צמרי ופשתי, שמני ושיקויי'. האם המאהבים באמת נתנו לה מתנות?
והיא לא ידעה, כי אנוכי נתתי לה הדגן והתירוש והיצהר?
וכסף הרביתי לה, וזהב עשו לבעל– למה הנביא עבר לדבר בלשון רבים? (אם הוא עבר כאן לנמשל – אז למה הוא עבר לנמשל? בכלל – למה הנביא כל הזמן קופץ בין המשל לנמשל ולא מסביר כל אחד מהם באופן מסודר?). ולמה הוא לא מזכיר שנתן לה גם בגדים – צמר ופשתים? (ע' ב7, ב11).
לכן אשוב,
ולקחתי דגני בעִתּוֹ ותירושי במועדו,
והצלתי צמרי ופשתי
לכסות את ערוותה. ועתה אגלה את נבלותה לעיני מאהביה; ואיש לא יצילנה מידי.– למה הוא רוצה לכסות את ערוותה? הרי בפסוק ב5 הוא רצה להפשיטנה ערומה! ולמה הוא לא אומר שייקח לה את היצהר ואת הכסף ואת הזהב (ע' ב10)?
– קודם היא אמרה שהמאהבים נתנו לה רק 'לחמי ומימיי, צמרי ופשתי, שמני ושיקויי...'!והשימותי גפנה ותאנתה, אשר אמרה 'אתנה המה לי, אשר נתנו לי מאהביי'; ושמתים ליער, ואכלתם חית השדה.
למה הוא לא לקח לה את התכשיטים (ע' ב11)?ופקדתי עליה את ימי הבעלים אשר תקטיר להם, ותעד נזמה וחלייתה.. –
אפשר לקבל כיוון לתשובה על חלק מהשאלות ע"פ יחזקאל טז, שם מתואר משל מאד דומה. למשל,
את האיום מפסוק ב5 "והצגתיה כיום היוולדה" קל להבין ע"פ יח' טז4-5:
.
ותושלכי אל פני השדה בגועל נפשך ביום הולדת אותך
, כלומר: האישה נעשתה יפה בגלל התכשיטים, הבגדים היקרים והמאכלים הטובים שנתן לה אישהּ. בזכות היופי שלה היא התפרסמה ומשכה אליה מאהבים, ורק בזכות זה הם נתנו לה מתנות. וזה עונה על חלק מהשאלות של פסוקים ב7 ו-ב10 (המאהבים באמת נתנו לה מתנות, היא לא סתם אמרה; אבל היא לא זכרה בזכות מי המאהבים התאהבו בה).ותעדי זהב וכסף, ומלבושך שש ומשי ורקמה, סולת ודבש ושמן אכלת, ותיפי במאוד מאוד... ויצא לך שם בגויים ביופייך...
": אולי היא לא עשתה 'צלמי זכר' בעצמה אלא נתנה אותם לאומנים והם 'עשו' לה אותם 'לבעל' (זה עונה לשאלה השניה של פסוק ב10).ותקחי כלי תפארתך מזהבי ומכספי אשר נתתי לך, ותעשי לך צלמי זכר, ותזני בם
, ואחר כך מסופר (טז13)ואפרוש כנפי עלייך ואכסה ערוותך
כלומר הוא נתן לה בגדים יקרים יותר. לפי זה ייתכן שבפסוק ב5 הוא מאיים עליה שיפשיט אותה מהבגדים היקרים, ואז (בפסוק ב11) הוא יכסה את ערוותה בבגדים זולים ומכוערים – שעשויים מצמר ופשתים. זה גם מתאים יותר לפסוק הבא "ותעדי זהב וכסף, ומלבושך שש ומשי ורקמה...
ועתה אגלה את נבלותה לעיני מאהביה", כי כשהיא מכוסה בבגדים מכוערים היא פחות יפה מאשר כשהיא ערומה.
הבעיה היא, שביחזקאל טז34 כתוב
וזה לא מתאים למה שכתוב בפרקנו (ב14). ככה זה, החיים קשים: עד שמצליחים לפתור כמה שאלות – מגלים שאלות חדשות...
ואתנן לא ניתן לך