קוד: משל התנור והעוגה בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 12
תככים, ניאוף ורציחות בצמרת השלטון של מלכות שומרון מתוארים בדברי הנביא הושע [ז 1 - 8]:
כרופאי לישראל, ונגלה עוון אפריים ורעות שומרון -- כי פעלו שקר; וגנב יבוא, פשט גדוד בחוץ. ובל יאמרו ללבבם, כל רעתם זכרתי; עתה סבבום מעלליהם, נגד פניי היו. ברעתם, ישמחו מלך; ובכחשיהם, שרים.
בהמשך יש שלושה פסוקים שמשווים את חטאי בנ"י לתנור:
כולם מנאפים,כמו תנור בוערה מאופה; ישבות מעיר, מלוש בצק עד חומצתו.
יום מלכנו, החלו שרים חמת מיין; משך ידו את לוצצים. כי קירבו כתנור ליבם באורבם : כל הלילה ישן אופהם. בוקר הוא בוער כאש להבה.
כולם ייחמו כתנור,ואכלו את שופטיהם; כל מלכיהם נפלו, אין קורא בהם אליי.
למה נזכר אותו דימוי שלוש פעמים? מה ההבדל בין הפסוקים?
: אין אמת --...כי אין אמת ואין חסד ואין דעת-אלהים בארץ
; אין חסד --אלה וכחש
; ואין דעת-אלהים –ורצוח וגנוב
.ונאוף פרצו...
(שובת מהיות ער) רק זמן קצר –ישבות מעיר
, ולכן התנור רקמלוש בצק עד חומצתו
.בוערה
, ולכןכל הלילה
.בוקר הוא בוער כאש להבה
", ומכיוון שהוא עוגה: "אפריים, בעמים הוא יתבולל; אפריים היה עוגה בלי הפוכה
".אכלו זרים כוחו והוא לא ידע...