קוד: מבנה הושע יב בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 11; לא גמור
/ אראל. המאמר נכתב במקור כהערות ל פירוש של סיגליה לפרק, שניתן לקרוא כאן .
לענ"ד אפשר לפרש שכל הפרק עוסק ב"תחקיר" [5] : הנביא מנסה לחקור מה קרה – איך בנ"י הגיעו לעבירות המתוארות בתחילת הפרק, והוא גם מנסה להציע הצעות – איך אפשר לתקן את המצב.
בהתחלה מסביר הנביא מהם חטאי אפרים ו יהודה :
(יב\א)
סבבוני ב
כחש אפריים, וב
מרמה בית ישראל
(מוריד את הא-ל ורב איתו
[1] )
;
ויהודה -- עוד
רד עם אל
(=מלאכים)
, ועם קדושים
(נאמן עם המלאכים ולא עם ה' – הליכה אחר שליח ה' ולא אחר ה' עצמו).
נאמן
(יב\ב)
מפרט את חטאי אפרים:
ונותן דוגמה:
אפריים רועה רוח ורודף קדים, כל היום כזב ושוד ירבה;
מכזב באשור, וכורת ברית גם עם האויבים שלו – מצרים.
וברית עם אשור יכרותו, ושמן למצריים יובל:
(יב\ג)
– ה' רב עם יהודה, ויהודה רב עם ה'.
וריב לה’, עם יהודה;
– יעקב הוא השילוב של אפרים ויהודה, התכונות שלו מוקצנות באפרים וביהודה, כמו שנראה בהמשך:
ולפקוד על יעקוב כדרכיו, כמעלליו ישיב לו
לאחר מכן מסביר הנביא את הגורמים התורשתיים לחטאי אפרים ויהודה: לשני סוגי החטאים יש יסוד בהתנהגותו של יעקב אביהם:
(יב\ד)
הכזב של אפרים;
בבטן עקב את אחיו --
– החטא של יהודה – התמודדות עם מלאכים. והוא מפורט בפסוק הבא:
ובאונו שרה את אלוהים
(יב\ה) (ע"פ רש"י)
– המלאך בכה והתחנן לפני יעקב – מה אתה רוצה
ממני ? הרי
ה'
וישר אל מלאך ויוכל, בכה ויתחנן לו
והוא ייתן לך ברכה – לא אני!
בית-אל ימצאנו, ושם ידבר עימנו,
ואז הוא פונה אל יהודה ואל אפרים, מוכיח אותם על כך שהם מחקים את התכונות הרעות של יעקב, ומנחה אותם לתקן את המצב:
(יב\ו)
תוכחה ליהודה --
– ולא המלאכים!
ו
ה’ אלוהי הצבאות
ה’ זכרו
(יב\ז)
תוכחה לאפרים --
ואתה באלוהיך תשוב;
חסד ומשפט
תוכחה ליהודה --
שמור,
וקווה אל
אלוהיך תמיד.
לאחר מכן מסביר הנביא גורם סביבתי אחד לחטאי אפרים:
(יב\ח)
חטא
כנען -- בידו מאזני מרמה, לעשוק אהב.
(יב\ט)
– אפרים למד מכנען איך לרמות בהצלחה, בצורה שאף אחד לא יוכל להאשים אותו --
ויאמר אפריים: 'אך עשרתי, מצאתי און לי'
– וכך הוא יוכל להתעשר בהצלחה – הוא לא יגנוב, חס וחלילה, אלא יעשה מאזני מרמה, כמו כנען.
כל יגיעיי, לא ימצאו לי עוון אשר חטא
ואז הוא מציע הצעת שיפור שתתקן את הגורם הזה:
(יב\י)
הצעת שיפור עבור אפרים:
– צריך להושיב אותם באוהלים כמו שהיו לפני שנכנסו לארץ כנען, כלומר שלא יעסקו במסחר ולא ילמדו מהכנענים
[6]
. לפי זה כל פסוק י מופנה לאפרים
[7]
.
ואנוכי ה’ אלוהיך מארץ מצריים; עוד אושיבך באוהלים, כימי מועד
בהמשך הוא מסביר גורם סביבתי נוסף לחטאי אפרים, והצעת שיפור שתתקן אותו:
(יב\יא-יב)
"ודיברתי על הנביאים, ואנוכי חזון הרביתי; וביד הנביאים אדמה. אם גלעד אוון - אך שווא היו; בגלעד שוורים זיבחו, גם מזבחותם כגלים על תלמי שדיי.
" נראה לי שפסוק יב מדבר על הנביאים (שנזכרו בפסוק יא), ומאשים אותם שהם עשו דברי שווא – הם ניבאו נגד הקרבת קרבנות מחוץ למקדש, ואז הם בעצמם הלכו וזיבחו שוורים בגלגל
[8]
. {ע"פ המלבי"ם -- "
" הוא מקום שממנו יצאו הרבה נביאים – תלמידיו של אליהו}. לפי זה ייתכן שפסוקים יא-יב הם גורם נוסף לחטא של אפרים. בני אפרים למדו מהנביאים – הרי הנביאים בעצמם מכחשים:אומרים משהו ועושים הפוך... סוף פסוק יב – ייתכן שהוא הצעת שיפור עבור אפרים: ה' יחריב את המזבחות של הנביאים, ואז יראו בני-אפרים ש'השקר לא משתלם'. לפי זה יש כאן שני גורמים ושתי הצעות שיפור, כנגד שני החטאים של אפרים: "
גלעד
" ו"
כחש
". הם למדו "כחש" (שקר) מהנביאים ו"מרמה" מהכנענים.
מרמה
(יב\יג)
עונש אפרים נמשל ע"י יעקב:
– כמו שיעקב ברח לארם ושם עבדו עליו והחליפו לו את האישה – כך גם אתם תצאו לגלות ושם ירמו אתכם.
ויברח יעקוב שדה ארם; ויעבוד ישראל
באישה,ובאישה שמר
(יב\יד)
עונש יהודה נמשל ע"י יחסו של ה' לישראל לאחר מכן --
ובנביא
– ה' שומר על עמו ע"י שליחים -- נביאים – ולא בעצמו – לא בהשגחה ישירה אלא בעקיפין.
העלה ה’ את ישראל ממצריים;
ובנביא נשמר.
(יב\טו)
סיכום – החטא של אפרים הוא כל-כך גדול --
– שהוא כמו עבד שנזרק מבית אדוניו,
הכעיס אפריים תמרורים
ואדוניו זורק עליו את כספו ומחרף אותו, או (ע"פ אשבל) – כספו לא ניתן לו.
ודמיו עליו ייטוש, וחרפתו ישיב לו אדוניו –
(יג\א-ג) פרק יג הוא המשך ישיר של פרק יב, אבל שלושת הפסוקים הראשונים שלו נראים לי מנותקים (הם מדברים על עבודת הבעל ועל העגלים). למי יש רעיון מה הקשר? אחר-כך אפשר להמשיך ולהסביר שפסוקים יג\ד-יג\ו הם תחקיר עבור יהודה (מקביל לתחקיר שנעשה עבור אפרים ב- יב\ח-יב\י):
(יג\ד-יג\ה)
הצעת-שיפור עבור יהודה:
(מקביל ל- יב\י)
ואנוכי ה' א-לוהיך מארץ מצריים
; ואלוהים זולתי לא תדע, ומושיע אין בלתי.
צריך להחזיר גם את יהודה לימי יציאת מצרים ולימי המדבר, כשהם לא הכירו אף כוח אחר ("
אני ידעתיך במדבר, בארץ תלאובות:
" = "לא ידעת"). באותה תקופה ה' היה המושיע היחיד שלהם – לא היתה להם שום אפשרות לפנות לכוח אחר שיושיע אותם.
ו... לא תדע
(יג\ו)
הגורמים לחטא של יהודה:
– היה להם טוב ולכן הם שכחו אותי ופנו אל כוחות אחרים.
כמרעיתם, וישבעו--שבעו, וירם ליבם; על כן שכחוני
(יג\ז-יג\ח)
עונש ליהודה --
– ה' יראה להם את הכוח שלו בצורה שלילית וכואבת. הם נמשלו בפסוק הקודם לצאן ("
כמרעיתם ..."), ולכן ה' יהיה להם כמו חיות טרף שטורפות את הצאן.
ואהי להם, כמו שחל--כנמר, על דרך אשור. אפגשם כדוב שכול, ואקרע סגור ליבם; ואוכלם שם כלביא, חית השדה תבקעם
נראה לי שהפסוקים הבאים גם-כן מדברים על יהודה, כי גם הם מוכיחים אותם על כך שהם פונים אל כוחות זרים שיושיעו אותם (מלך ושרים):
(יג\ט)
שיחתך ישראל, כי בי בעזרך
[9]
.
(יג\י)
אהי
[10]
מלכך איפוא, ויושיעך בכל עריך; ושופטיך--אשר אמרת, תנה לי מלך ושרים.
(יג\יא)
אתן לך מלך באפי, ואקח בעברתי.
חזרה לאפרים (לא לגמרי הבנתי)
הפסוקים הבאים מדברים שוב על אפרים: (יג\יב) "
" (ע' במאמר
משל הלידה ). בנוסף למה שכתוב שם – מכיוון שאפרים הוא "רועה
רוח ורודף
קדים" – העונש שלו יהיה (יג\טו) "
צרור עוון אפרים, צפונה חטאתו...
". ועוד – לפי הפירוש שכתוב שם לפסוק האחרון ("
יבוא
קדים
רוח ה' ממדבר עולה...
") – הפסוק הוא משל, והכוונה היא שה' יבקע את בני אפרים כדי להוציא מהם את העוונות שלהם. לפי זה יש הקבלה בין העונש של אפרים לבין העונש של יהודה (יג\ח – "ואקרע סגור ליבם").
עולליהם ירוטשו והריותיו יבוקעו
[6]
"
" = כימי מועד צאתם ממצרים (כשלא עסקו במסחר), או כימי חג שבהם שובתים ממסחר.
כימי מועד
[7]
זה גם הגיוני מ"שיקולי סימטריה", כי בהמשך הנבואה (יג 4) יש פסוק דומה: "
" – ושם ברור שזו תוכחה ליהודה. לפי זה יש שני פסוקים בנבואה שמזכירים "ואנוכי ה' א-להיך מארץ מצרים" – אחד מדבר נגד הרמאות במסחר והשני מדבר נגד האמונה במלאכים. גם בתורה נזכרה יציאת מצרים בהקשר של איסור מרמה (ויקרא יט 36) ובהקשר של איסור עבודה זרה (שמות כ 1).
ואנוכי ה' א-להיך מארץ מצרים, ואלהים זולתי לא תדע, ומושיע אין בלתי
[8]
פירוש אחר: הם דיברו נגד ע"ז, ואז הם בעצמם בגלגל
ל
שוורים זיבחו (ע' דעת מקרא). פירוש אחר: הם דיברו נגד ריבוי קרבנות בכלל, ואז הם בעצמם הרבו להקריב קרבנות.
[9]
פירוש אפשרי (סיגליה): "
" הוא שילוב – "בי" (בעזרה שלי) – וגם "בעזרך". אני
כי בי בעזרך
ה
אהי
, וגם יהיה לך מלך מעצמך – ורק כשיהיה השילוב הזה – הוא
מלכך
, אבל אם תהיה מושחת ("
יושיעך
") – אז "
שחתך ישראל
".
אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי
[10]
פירוש אפשרי (אראל): "
"="זעק", מלשון "אההּ!", כלומר: זעק אל מלכך ויושיעך (כמו בשמ"ב יד\ד ובמל"ב ו\כו).
אהי