קוד: מבנה מיכה ו בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 1
מטרת המאמר היא לפרש את הנבואה האחרונה של מיכה (ו-ז).
בתחילת הפרשה אומר ה’ לנביא:
קום ריב את ההרים ותשמענה הגבעות קולך!
והנביא אומר:
שמעו הרים את ריב ה' והאתנים מוסדי ארץ, כי ריב לה' עם עמו ועם ישראל יתוכח! עמי מה עשיתי לך ומה הלאתיך ענה בי!?
לפי חלק מהפירושים, ה’'הרים", ה’'גבעות" וה"איתנים" הם רמז לגדולי האומה, וה' מצווה על הנביא שיקרא להם כדי שיוכיחו את עם ישראל. ואכן, בהמשך אומר הנביא: "
כי העלתיך מארץ מצרים ומבית עבדים פדיתיך, ואשלח לפניך את
משה
אהרן
ומרים
".
בהמשך הפרשה ניתן להבחין איך שלושת גדולי האומה – משה אהרן ומרים – מדברים על נושאים שונים, כאשר כל אחד מדבר על התחום הקרוב לליבו.
ההמשך מתחלק לשלושה חלקים: עבר, הווה ועתיד.
עבר (ו8-5): המנהיגים מזכירים את חסדי ה' לעם-ישראל בעבר:
"עמי, זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אתו בלעם בן בעור, מן השטים עד הגלגל
" (ראו מן השטים עד הגלגל), למען דעת צדקות ה'
במה אקדם ה', אכף לאלהי מרום? האקדמנו בעולות, בעגלים בני שנה? הירצה ה' באלפי אילים, ברבבות נחלי שמן?"
"האתן בכורי - פשעי? פרי בטני - חטאת נפשי?"
הרעיון המשותף לכולם הוא, שה' עשה עם ישראל חסדים גדולים ("
"), ולא ביקש מהם שום בקשות גדולות בתמורה (" עמי מה עשיתי לך
"). ומה הלאיתיך ענה בי
בפסוק הבא מסבירים שלושת המנהיגים מה בכל-זאת ה' דורש מישראל:
ושוב, כל מנהיג מדבר על הנושא הקרוב ללבו: "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך".
כי אם עשות משפט"
ואהבת חסד"
"והצנע לכת עם אלהיך".
הווה (ו9 - ז6): כאן מוכיחים המנהיגים את עם-ישראל על כך שאינם ממלאים את דרישות ה':
אני לא לגמרי מבין את הפסוק הזה, אבל ייתכן שאלו דברי הנביא, שקורא לעם להקשיב לדברי המנהיגים ("מטה" – סמל למנהיגות, במיוחד אצל משה ואהרן). "קול ה' לעיר יקרא ותושיה יראה שמך, שמעו מטה ומי יעדה":
לאחר מכן הוא מנבא להם פורענות, כמו שעשה בתורה בספר דברים (כח15 והלאה; יש הרבה דמיון בין הקללות כאן ושם – בדקו ותראו!): "עוד האש בית רשע אצרות רשע ואיפת רזון זעומה! האזכה במאזני רשע ובכיס אבני מרמה!? אשר עשיריה מלאו חמס ויושביה דברו שקר ולשונם רמיה בפיהם!".
וגם אני החליתי הכותך השמם על חטאתך! אתה תאכל ולא תשבע וישחך בקרבך, ותסג ולא תפליט ואשר תפלט לחרב אתן! אתה תזרע ולא תקצור, אתה תדרך זית ולא תסוך שמן, ותירוש ולא תשתה יין!
(משה בוודאי קרא, ב"גן עדן פוסט", על עמרי ואחאב, אבל אני לא מבין למה הוא מזכיר אותם דווקא כאן).וישתמר חקות עמרי וכל מעשה בית אחאב, ותלכו במעצותם, למען תתי אתך לשמה וישביה לשרקה וחרפת עמי תשאו"
"אללי לי כי הייתי כאספי קיץ כעללת בציר אין אשכול לאכול בכורה אותה נפשי. אבד חסיד מן הארץ וישר באדם אין, כלם לדמים יארבו, איש את אחיהו יצודו חרם! על הרע כפים להיטיב, השר שואל והשופט בשלום והגדול דובר הות נפשו הוא, ויעבתוה! טובם כחדק ישר ממסוכה, יום מצפיך פקדתך באה, עתה תהיה מבוכתם."
"אל תאמינו ברע, אל תבטחו באלוף, משוכבת חיקך שמר פתחי פיך! כי בן מנבל אב בת קמה באמה, כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו"
עתיד (ז19-7): המנהיגים לא רוצים לסיים בנימה שלילית, ולכן מסיימים בדברי עידוד וחיזוק לעם-ישראל כלפי העתיד: " ואני בה' אצפה, אוחילה לא-להי ישעי, ישמעני א-להי".
היא רומזת לתקופה, שבה חטאה לה' (ע' במדבר יב), וה' העניש אותה בצרעת, והיא ישבה בהסגר ("בחושך"), עד שלאחר שבעה ימים ה' ריפא אותה מצרעתה והיא יצאה מההסגר ("יצאה לאור"): "אל תשמחי אויבתי לי, כי נפלתי קמתי, כי אשב בחושך ה' אור לי".
והיא ממשיכה ואומרת:זעף ה' אשא כי חטאתי לו, עד אשר יריב ריבי ועשה משפטי, יוציאני לאור אראה בצדקתו".
"ותרא אויבתי ותכסה בושה, האומרה אלי איו ה' אלהיך, עיני תראינה בה, עתה תהיה למרמס כטיט חוצות, יום לבנות גדריך יום ההוא ירחק חק"
וגם את הפסוק הבא לא הבנתי: ""יום הוא ועדיך יבוא למני אשור וערי מצור ולמני מצור ועד נהר וים מים והר ההר".
והיתה הארץ לשממה על ישביה מפרי מעלליהם".
הוא מזכיר שוב את דברי בלעם ("עם לבדד ישכון") ואומר:רעה עמך בשבטך, צאן נחלתך..".
אח"כ הוא אומר (לא הבנתי למה):"שוכני לבדד".
ואז מזכיר את שני חבלי הארץ שכבשו ישראל בימיו – הבשן והגלעד:"יער בתוך כרמל",
.(זה עונה על השאלה: למה נזכרו דווקא שני האזורים האלה?)"ירעו בשן וגלעד כימי עולם"
" (זה עונה על השאלה: למה הדיבור בפסוק מתחלף, מגוף שני ("צאתך") לגוף שלישי ("אראנו")? -- ה' מדבר אל משה, ואומר לו: כמו בימים שיצאת ממצרים – אראה לעם ישראל היום נסים ונפלאות. וכן אמר ה' למשה (שמות לד): "הנה אנוכי כורת ברית, נגד כל עמך אעשה נפלאות... ")כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות
לאחר מכן הוא מזכיר שוב (כמו שאמר בבמדבר יד) את 13 המידות של רחמים, שנתגלו לו מפי ה' (שמות לד):יראו גוים ויבושו מכל גבורתם, ישימו יד על פה, אזניהם תחרשנה, ילחכו עפר כנחש כזוחלי ארץ ירגזו ממסגרתיהם, אל ה' אלהינו יפחדו ויראו ממך".
"מי א-ל כמוך, נשא עון, ועבר על פשע לשארית נחלתו, לא החזיק לעד אפו, כי חפץ חסד הוא, ישוב ירחמנו, יכבוש עוונותינו, ותשליך במצולות ים כל חטאותם".
חתימה: לאחר שנסתיימו דבריהם של משה, אהרן ומרים, רוצה הנביא לחתום את הספר בזכרון האבות הקדומים יותר של האומה, ולכן הוא מסיים ואומר: " תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם, אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם".
ואסיים בשאלה לקוראים (אין לי תשובה טובה עליה): למה לא נזכר כאן יצחק אבינו?
תום-ש20:23:48 21.04.2004