קוד: מדוע ניחם ה' על הרעה אשר דיבר לעשות לנינוה בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל:
בספר יונה יש שתי תשובות סותרות, לכאורה, לשאלה זו:
וירא האלוהים את מעשיהם, כי שבו מדרכם הרעה; ויינחם האלוהים על הרעה אשר דיבר לעשות להם -- ולא עשה.כלומר: ה' מחל לנינוה בגלל המעשים שלהם - בגלל שהם חזרו בתשובה.
ויאמר ה': 'אתה חסת על הקיקיון, אשר לא עמלת בו ולא גידלתו, שבן לילה היה ובן לילה אבד; ואני לא אחוס על נינווה, העיר הגדולה, אשר יש בה הרבה משתים עשרה רבו אדם, אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו, ובהמה רבה?!כלומר: ה' מחל לנינוה מתוך חמלה, בלי שום קשר למעשים שלהם - רק בגלל שיש בה הרבה אנשים שאינם אחראים למעשיהם, והרבה בהמות חפות מפשע.
[מתוך המאמר ורחמיו על כל מעשיו, מתוך אתר דעת ]
הויכוח בין ה' לבין יונה לא היה על מה שקרה
אחרי
שאנשי נינוה חזרו בתשובה; ברור שאם אנשי נינוה שינו את מעשיהם אין שום הצדקה להרוג אותם.
הויכוח בין ה' לבין יונה היה על מה שקרה
לפני
שאנשי נינוה חזרו בתשובה:
זה גם מסביר את דבריו של יונה, שאמר (ד2) "הלוא זה דברי עד היותי על אדמתי...
כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום, ארך אפיים ורב חסד, וניחם על הרעה
": מתוך המצווה שציווית אותי כשהייתי בא"י, להזהיר את אנשי נינוה, ידעתי שאתה אל רחום וחנון - וכבר אז התכוונת להציל אותם.
[מתוך 'כפית של נח"ת' תמוז ה'תשס"א]
משמרים הבלי שווא - חסדם יעזובו" (יונה ב9). על-פי אותה גישה, הוא טען שהתשובה של אנשי נינוה היא זמנית, ולכן אין הצדקה לסלוח להם (ואכן, לאחר כמה שנים נינוה חזרה לסורה - ע' נחום ג).
שבן לילה היה ובן לילה אבד"), כך גם ה' חס על נינוה, למרות שהתשובה של אנשי נינוה היא זמנית וחולפת.
[ראו גם במאמר שלוש בריחותיו של יונה]
אנשי נינוה חזרו בתשובה רק מהעבירות שבין אדם לחבירו:
וישובו איש מדרכו הרעה, ומן החמס אשר בכפיהם
. אבל הם נשארו עובדי אלילים כמו קודם.
לא ידע בין ימינו לשמאלו, וכולם דומים ל
בהמה רבהמבחינה זו - ולכן מספיק שיתנהגו טוב בדברים שבין אדם לחבירו.
[ע"פ המאמר הקיקיון של יונה]