קוד: ביאור:חגי ב12 בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 13
כך לימד הנביא חגי, בנבואה שנאמרה שלושה חודשים לאחר חידוש בניין בית המקדש השני (חגי ב 10-15):
כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, שְׁאַל נָא אֶת הַכֹּהֲנִים תּוֹרָה לֵאמֹר: "הֵן יִשָּׂא אִישׁ בְּשַׂר קֹדֶשׁ בִּכְנַף בִּגְדוֹ, וְנָגַע בִּכְנָפוֹ
אֶל הַלֶּחֶם וְאֶל הַנָּזִיד וְאֶל הַיַּיִן וְאֶל שֶׁמֶן וְאֶל כָּל
מַאֲכָל, הֲיִקְדָּשׁ?
וַיַּעֲנוּ הַכֹּהֲנִים וַיֹּאמְרוּ: "לֹא!"
וַיֹּאמֶר חַגַּי: "אִם יִגַּע טְמֵא נֶפֶשׁ בְּכָל אֵלֶּה - הֲיִטְמָא?"
וַיַּעֲנוּ הַכֹּהֲנִים וַיֹּאמְרוּ: "יִטְמָא!"
וַיַּעַן חַגַּי וַיֹּאמֶר: "כֵּן הָעָם הַזֶּה וְכֵן הַגּוֹי הַזֶּה
לְפָנַי, נְאֻם ה', וְכֵן כָּל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יַקְרִיבוּ
שָׁם טָמֵא הוּא. וְעַתָּה שִׂימוּ נָא לְבַבְכֶם מִן הַיּוֹם הַזֶּה וָמָעְלָה, מִטֶּרֶם שׂוּם אֶבֶן אֶל אֶבֶן בְּהֵיכַל ה'...
"בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַתְּשִׁיעִי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ, הָיָה דְּבַר ה' אֶל חַגַּי הַנָּבִיא לֵאמֹר.
"
מטרת השאלות היא להמחיש את ההבדל בין קדושה לטומאה.
השאלות משקפות את ההבדל העקרוני שיש בין קדושה לטומאה. קדושה אי-אפשר לקבל בדרך-אגב ובאופן עקיף; כדי להתקדש צריך 'לבלוע' את הטעם של הקדושה. אבל טומאה אפשר לקבל גם בדרך-אגב ובאופן עקיף.
באותו אופן, כשבני-ישראל עושים מעשים של קדושה (למשל: בונים את
בית המקדש, או מקריבים קרבנות) - זה לא מקדש אותם באופן אוטומטי; לשם כך
הם צריכים להבין את משמעות המעשים שלהם ולהתמלא בכוונה טהורה וקדושה של
עבודת ה'. לעומת זאת, כשבני-ישראל עושים מעשים של טומאה, אפילו בדרך-אגב -
זה מטמא אותם: "כן העם הזה וכן הגוי הזה לפניי, נאום ה', וכן כל מעשה ידיהם
[בניית המקדש]
; ואשר יקריבו שם
[הקרבנות]
, טמא הוא
": "באשר...
עושים רק
בידיים החיצוניים, ואינו מעשה לבבם ונפשם...
טמא הוא, יתדבקו בטומאה, לא בקדושה... אחר שאין מקריבים לפני ה' בקדושה, שיהיה קרבן נפשי בכוונה הראויה, רק
יקריבו שם, שמילת שם מציין המקום הרחוק, הגשמיי, שיקריבו על האבנים קרבן גשמי בהמיי, ממילא
טמא הוא, כי הטומאה של גוייתם ואדמתם תדבק בקרבנם...
" (מלבי"ם; וכן ראב"ע). בהמשך אמר הנביא לעם: "ועתה שימו נא לבבכם...
" כלומר: 'שימו לב והבינו את
החשיבות של בית-המקדש -רק בזכות בית-המקדש יש לכם אוכל, רק בזכות
בית-המקדש ניצלתם מהמחסור שהעיק עליכם לפני כן (ראו
שלושה תיאורי מחסור בספר חגי); ולכן אתם חייבים להתייחס
אליו בכבוד ולהתכונן כראוי להקרבת הקרבנות'. ו"מלבד מה שירצה
שישימו לבבם להתבונן על הנהגת ה' שיתנהג עמהם מהיום הזה והלאה שהתחילו לבנות המקדש, שתשתנה הנהגתו לברכה ולטוב, רמז גם-כן
שישימו לבבם בהיכל ה', שישתדלו
שהלב יימצא בהיכל ה', רוצה לומר, שלא יהיה הבניין ועבודת המקדש אך פעולת הגוף, רק שיהיה מעשה
הלב והנפש,
ובטרם תשימו אבן אל אבן לכונן הבניין,
תשימו לבבכם בהיכל ה'...
" (מלבי"ם).
חכמי התלמוד פירשו, ששתי השאלות מתייחסות לדיני העברה של טומאה:
קודש" הכוונה "טמא". השאלה מתארת מצב שבו בשר טמא נוגע בבגד, הבגד נוגע בלחם, הלחם נוגע בנזיד (תבשיל) והנזיד נוגע ביין, שמן או כל מאכל אחר. ע"פ דיני טומאה, הבגד שבו נגע הבשר נחשב 'ראשון' לטומאה, הלחם נחשב 'שני', הנזיד נחשב 'שלישי' והיין או השמן או המאכל האחר נחשב 'רביעי'. בדיני קודשים, 'רביעי' לטומאה נחשב טמא. לפי זה, בשאלה זו הכהנים טעו.
בתוכחה אמר הנביא, שהכהנים (וגם שאר בני-ישראל, שהידע שלהם בוודאי ברמה נמוכה יותר), אינם מוכנים מספיק לתפקידם בבית-המקדש - הקרבת הקרבנות: הם לא מספיק בקיאים בדיני טומאה וטהרה. לכן כל הקרבנות שיקריבו שם ייחשבו לטמאים. לפירושים נוספים בכיוון זה ראו בחינת חגי את הכהנים / הרב אליהו מאלי / בתוך "אורות מציון"; ראו גם רש"י ומצודת דוד על פרקנו.
יש שפירשו, שה'טומאה' שחגי מדבר עליה אינה טומאתם של בני-ישראל, אלא של הגויים עובדי האלילים, צרי יהודה ובנימין, שרצו להצטרף לבניין המקדש (ראו עזרא ד 1-2): "כן העם הזה וכן הגוי הזה
[הנוכרי]
לפניי, נאום ה', וכן כל מעשה ידיהם
[עבודת-האלילים]
; ואשר יקריבו שם
[בתי-הבמות שלהם, ע' מל"ב יז 29]
, טמא הוא
". לפי זה, מטרת הנבואה היא להזהיר את בני ישראל, שלא ישתפו את עובדי האלילים בבניין המקדש, כדי שלא יטמאו אותו (ר' מרדכי זר כבוד, 'דעת מקרא').