קוד: המלאכים של זכריה בתנ"ך
סוג: כלל_דמות
מאת: אראל
אל:
זכריה הנביא ראה הרבה מלאכים, ומלאכים בדמות אנשים. במאמר זה ננסה להבין מה התפקידים של המלאכים, ומה הקשרים ביניהם.
את רוב המלאכים ראה זכריה בלילה אחד -
בעשרים וארבעה לעשתי עשר חודש, הוא חודש שבט, בשנת 2 לדריוש.
אפשר לקרוא את החזונות בדף '
ראיתי הלילה '.
המלאך שנזכר הכי הרבה פעמים הוא
המלאך הדובר בי .
(בהמשך נכנה אותו, לשם קיצור, "הדובר
").
הדובר
ליווה את זכריה לכל אורך הלילה, ושוחח איתו על משמעות המראות שראה. מחזון מס' 1 נראה שזכריה הכיר את
הדובר
עוד לפני אותו לילה, כי הוא פנה אליו די בחפשיות ושאל אותו מה משמעות הסוסים. גם מהחזונות הבאים נראה שהיה קשר קרוב בין זכריה לבין
הדובר
.
לכן לא הגיוני שהפסוקים
והנה איש רוכב על סוס אדום
(בחזון מס' 1) או
והנה איש ובידו חבל מידה
(בחזון מס' 3) מתייחסים ל
הדובר
. הם מתייחסים בבירור לדמויות חדשות, שזכריה לא הכיר לפני כן.
ולכן נקרא להם בשמות אחרים: לאיש מחזון מס' 1 נקרא "הרוכב
", ולאיש מחזון מס' 3 נקרא "המודד
".
{אמנם, ב'דעת-מקרא' פירשו ש
הרוכבהואהדובר, כי אחרת הכתוב היה מכנה אותו "מלאך אחר". אבל זה לא נכון, כיהרוכבנזכר בכתובים לפניהדובר, ולכן אי אפשר לקרוא לו "אחר".}
עכשיו ננסה להבין מה קורה בחזונות, לפי הסדר:
והנה איש רוכב על סוס אדום, והוא עומד בין ההדסים אשר במצולה ; ואחריו סוסים אדומים שרוקים ולבנים.
הרוכב(ייתכן שהוא מתבייש ממנו, או ש
הרוכבפשוט רחוק ממנו) אלא אל
הדובר, ושואל אותו:
מה אלה, אדוני?
הדוברלא עונה לו באופן ישיר, אלא אומר לו
אני אראך מה המה אלה. וכאן
הדוברכנראה לוקח אותו ומקרב אותו אל
הרוכב, כדי שיוכל לראות אותו טוב יותר ולהבין את מה שהוא אומר. ואכן, זכריה רואה ש: '
ויען האיש העומד בין ההדסים ויאמר: ''. כלומר: רוכבי הסוסים הם שליחים של ה', שה' שלח להתהלך בארץ ועכשיו הם חזרו.אלה אשר שלח ה' להתהלך בארץ.'
הרוכבגם הוא מלאך, כמו שנראה מהפסוק הבא:
ויענו את מלאך ה' העומד בין ההדסים ויאמרו: 'התהלכנו בארץ, והנה כל הארץ יושבת ושוקטת.'.
מלאך ה'אל ה', ואומר לו:
מיהו אותוה' צבאות, עד מתי אתה לא תרחם את ירושלים ואת ערי יהודה, אשר זעמת זה שבעים שנה?!'.
מלאך ה'? מכיוון שהביטוי
מלאך ה'נזכר גם בפסוק הזה וגם בפסוק הקודם, הגיוני שבשני הפסוקים יש לו אותה משמעות, כלומר - זהו
הרוכב.
הרוכב, אלא
ויען ה' את המלאך הדובר בי דברים טובים, דברים ניחומים.{ היה אפשר לחשוב שהמלאך ששאל את השאלה היה
הדובר, אבל זה לא סביר, כי אז זכריה היה קורא לו
המלאך הדובר ביולא סתם 'מלאך ה''. } למה?
הסברים על שאר הפרטים בחזון מס' 1 ניתן למצוא כאן.
הדוברמה אלה, ו
הדוברמסביר לו. הרעיון הכללי בחזון הוא שה' ינקום בגויים המנסים לפזר ולהפיץ את היהודים מארץ ישראל.
איש ובידו חבל מידה. { ייתכן שגם הוא מלאך, כמו האיש שנזכר בחזון שראה יחזקאל (מ3): "
איש מראהו כמראה נחושת, ופתיל פשתים בידו, וקנה המידה; והוא עומד בשער", שתפקידו למדוד את בית המקדש העתידי לפרטיו. אבל זה לא משנה להמשך המאמר. }הפעם זכריה פונה אליו ישירות, ולא אל
הדובר(כנראה שהוא קיבל בינתיים קצת ביטחון עצמי), ושואל אותו:
והוא עונה לו:אנה אתה הולך?
.למוד את ירושלים, לראות כמה רוחבה וכמה אורכה
הדובר
יוצ א. למה הוא יוצא? ייתכן שהוא ראה שזכריה כבר מסתדר לבד ב"עולם החזון", והוא יוצא כדי לאפשר לו לפעול בעצמו ולהשפיע על החזון (כמו שזכריה אכן יעשה ב חזון מס' 4 ).
הדוברנעלם מהתמונה,
ו מלאך אחר יוצא לקראתו(בהמשך נכנה אותו, לשם קיצור, "
האחר"), והוא אומר לו:
מיהו הנער הלז? ומה תפקידו שלרוץ דבר אל הנער הלז לאמור: 'פרזות תשב ירושלים מרוב אדם ובהמה בתוכה; ואני אהיה לה, נאום ה', חומת אש סביב; ולכבוד אהיה בתוכה....
האחר?
הנער הלזהוא זכריה {ייתכן שסבא של זכריה, עידוא, היה עדיין חי בימי עליית זרובבל - ע' נחמיה יב 4. לפי זה, סביר שזכריה אכן היה נער באותו זמן}.
הדוברהתכוון לצאת מהתמונה, אבל
האחרציווה עליו, שלפני שהוא יוצא - יגיד לזכריה ש
פרזות תשב ירושלים מרוב אדם ובהמה בתוכה...חשוב להגיד את זה לזכריה, כדי שלא יטעה ויחשוב שירושלים תהיה מוגבלת בגודלה. אמנם, האיש מודד את ירושלים, וייתכן שבסופו של דבר גם יבנה מסביבה חומה, אבל זה לא ימנע מירושלים להתפשט ולהתרחב: הרבה אדם ובהמה יבואו להתיישב בירושלים, והם יהיו כה רבים עד שהם ייאלצו להתיישב מחוץ לחומה, כך שלמעשה רוב העיר ירושלים תהיה עיר פרזות.
האחרמצווה על
הדובר, והוא מעביר את הדברים לזכריה. { ייתכן גם ש
הרוכבו
האחרהוא אותו מלאך, והוא המלאך הממונה על
הדובר: בחזון מס' 1 הוא מעביר ל
הדובראת דברי ה'
שבתי לירושלים ברחמים... וקו יינטה על ירושלים... עוד תפוצינה ערי מטוב..., ובחזון מס' 3 הוא מעביר ל
הדובראת דברי ה' בעלי התוכן הדומה
פרזות תשב ירושלים... ולכבוד אהיה בתוכה...}. ע"פ ההסבר הזה קל להבין את המשך הפרק: לאחר שזכריה שומע שעתידה של ירושלים תלוי בכך שיבואו אליה הרבה אדם ובהמה, הוא פונה אל היהודים שיושבים בחו"ל וקורא להם לעלות מהר לירושלים:
הוי, הוי, ונוסו מארץ צפון, נאום ה', כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם, נאום ה'! הוי ציון הימלטי, יושבת בת בבל!ולאחר שהוא שמע שה' ישכון בתוך ירושלים, הוא פונה אליה ואומר לה:
רוני ושמחי בת ציון, כי הנני בא ושכנתי בתוכך, נאום ה'!
הוא ההנער הלז
.איש ובידו חבל מידה
הדובריצא מעם זכריה, וביקש מ
האחרשיגיד ל
שיפסיק למדוד את ירושלים, כיאיש ובידו חבל מידה
– ירושלים תגדל ותתפשט בלי גבול. כמו שהוסבר ב הסבר 2 לחזון 1 , לכל מלאך יש תפקיד אחד בדיוק, והוא לא יכול למלא תפקיד אחר. לכןפרזות תשב ירושלים...
הדוברלא יכול לדבר עם האיש בעצמו; אם הוא בכל-זאת רוצה להעביר לו מסר - הוא חייב לבקש ממלאך אחר שיעשה את זה.
הסברים על שאר הפרטים בחזון מס' 3 (כולל איורים להמחשת הפירושים השונים) ניתן למצוא כאן.
הדוברמהתמונה. ואכן, ב חזון מס' 4 הוא לא משתתף. זכריה משתתף בחזון הזה באופן עצמאי.
את יהושע הכהן הגדול עומד לפני מלאך ה': מהמשך הדברים נראה שמטרת המעמד הזה היא להקדיש את יהושע ולהעלות אותו בדרגה: עד עכשיו הוא היה כהן על המזבח בלבד, ועכשיו בית המקדש נבנה, והוא יהיה כהן גדול של כל בית המקדש. אבל לא כל הנוכחים מסכימים להעלות את יהושע בדרגה:
ו השטן עומד על ימינו לשטנו.
מלאך ה'מוכיח את
השטןואומר לו:
. אחר-כך הוא גם מצווה על המלאכים העומדים לפניו:יגער ה' בך, השטן! ויגער ה' בך, הבוחר בירושלים ! הלא זה אוד מוצל מאש!
, אומר ליהושע:הסירו הבגדים הצואים מעליו!
ומצווה עליו:ראה, העברתי מעליך עוונך!
(כלומר: הלבש את עצמך באזור-חלציים, לשם צניעות - ע' דעת-מקרא). בכך הוא טיהר את יהושע מהעוונות שאפשרו לשטן לקטרג עליו.והלבש אותך מחלצות!
מלאך ה'נעצר. הוא לא יכול להמשיך בטקס ההקדשה ולהעלות את יהושע בדרגה! (כנראה שהכוח שלו הספיק בדיוק כדי לבטל את הכוח של השטן, אבל לא יותר מזה). וכאן זכריה נכנס לתמונה ומציל את המצב. הוא אומר:
ומכאן והלאה הטקס ממשיך:ישימו הצניף הטהור על ראשו!
וישימו הצניף הטהור על ראשו, וילבישוהו בגדים, ו מלאך ה' עומד.
מלאך ה'אומר לו מהם תנאי-ההעסקה שלו: "
כלומר: אם תלך בדרך ה' - תוכל ללכת בין המלאכים העומדים כאן, ותוכל להשתתף בהחלטות שמתקבלות ב'בית דין של מעלה', כנציגם של בני ישראל.כה אמר ה' צ-באות: 'אם בדרכיי תלך, ואם את משמרתי תשמור, וגם אתה תדין את ביתי, וגם תשמור את חצריי -- ונתתי לך מהלכים, בין העומדים האלה.
מלאך ה'אל יהושע, אבל לא רק אליו:
מיהםשמע נא, יהושע הכוהן הגדול, אתה ו רעיך היושבים לפניך, כי אנשי מופת המה; כי הנני מביא את עבדי צמח. כי הנה האבן אשר נתתי לפני יהושע -- על אבן אחת שבעה עיניים; הנני מפתח פיתוחה, נאום ה' צבאות, ומשתי את עוון הארץ ההיא ביום אחד. ביום ההוא, נאום ה' צ-באות, תקראו, איש לרעהו אל תחת גפן ואל תחת תאנה.'.
רעיך היושבים לפניך? מכיוון שזכריה שמע את הדברים, נראה שהפניה
שמע נאמכוונת גם אליו, ומכאן אפשר להסיק שהוא אחד מאותם רעים. כל הרעים האלה הם
אנשי מופת, כלומר: אנשים שה' עשה בידם מופת שמוכיח שהם נביאים (ע"פ שמות ז 9, דברים יג 2). ובכן, הנבואה הזאת היא נבואה הסטורית: זוהי הנבואה הראשונה, מאז מעמד הר-סיני, שנאמרת בבת-אחת לקבוצה גדולה של נביאים! רוח ה' מתחילה לחזור לשכון בתוך בני ישראל!
להסבר נוסף על הנבואה ע' במאמר '
אבנים ואש
'.
הדוברחוזר לתמונה:
וישב המלאך הדובר בי ; ויעירני, כאיש אשר ייעור משנתו.זכריה, כמובן, לא ישן קודם - הוא רק היה במצב רוחני אחר, מצב של השתתפות פעילה בחזון. עכשיו התפקיד שלו נגמר והוא חוזר למצב הקודם - מצב של הקשבה והתבוננות. בחזון הזה מראה
הדוברלזכריה איך רוח ה' חוזרת לשכון בתוך עם ישראל, בתוך בית-המקדש הנבנה, ומסביר לו את משמעות הדברים.
הסבר נוסף ניתן למצוא במאמר ' אבנים ואש '.
הדוברמאד מתפלא על שאלותיו של זכריה.
, ומה אלה, אדוני?
הדוברלא עונה לו מייד אלא מוכיח אותו ואומר לו:
, וזכריה עונה:הלא ידעת מה המה אלה?
, ורק לאחר מכןלא, אדוני
הדוברמסביר לו.
מה שני הזיתים האלה, על ימין המנורה ועל שמאלה?
הדוברבכלל מתעלם ממנו.
מה שתי שיבלי הזיתים אשר ביד שני צנתרות הזהב, המריקים מעליהם הזהב?
הדוברשוב מוכיח אותו ואומר לו:
, וזכריה עונה:הלוא ידעת מה אלה?
, ורק לאחר מכןלא, אדוני
הדוברמסביר לו.
הדובר.
ביום ההוא יגן ה' בעד יושב ירושלים, והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדוד, ובית דוד כא-להים, כ מלאך ה' לפניהם.. הנבואה מלמדת, שבעתיד הרחוק כל מנהיגי עם ישראל יעלו בדרגה, ויהיו כמלאך ה'.