זוגיות עם הארץ וזוגיות עם ירושלים

קוד: ביאור:ישעיהו סב5 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ישעיהו סב5: "כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ, וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ"

הפסוק מתאר חתונה, אבל מי כאן החתן - ה' או בני ישראל?

לפי הפסוק הקודם, נראה שיש כאן שתי כלות שונות - ירושלים וארץ ישראל, ישעיהו סב4: "לֹא יֵאָמֵר לָךְ עוֹד עֲזוּבָה, וּלְאַרְצֵךְ לֹא יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה; כִּי לָךְ יִקָּרֵא חֶפְצִי בָהּ, וּלְאַרְצֵךְ בְּעוּלָה; כִּי חָפֵץ ה' בָּךְ, וְאַרְצֵךְ תִּבָּעֵל".

מכאן שיש כאן שני זוגות שונים:

הקשר בין העם לארץ נמשל לבעילת בחור ובתולה, קשר ראשוני ולא לגמרי רשמי. ואכן כך היה בדורנו, התיישבות העם בארץ התחילה עוד לפני שהארץ היתה שלנו באופן רשמי, מתוך אהבת-נעורים של צעירים יהודים לארצם.

לעומת זאת, הקשר בין ה' לירושלים נמשל לחתונה רשמית מסודרת ומוכרת בחברה. כך בעזרת ה' יהיה בעתיד כאשר כל הגוים יכירו בקשר המיוחד של ה' לעיר קודשו.

פירושים נוספים

גם מלבי"ם פירש את פסוקנו כהמשך לקודם: "מפרש שני דברים אלה:

לפי מצודות, כל משל מבאר היבט אחד של הקשר המחודש בין ה' לישראל: 

ראו גם: הפטרת פרשת ניצבים וילך - מי הם החתן והכלה? / אהובה קליין.

הקבלות

המילה משוש נזכרת גם ב ישעיהו ח6: "יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֶת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט, וּמְשׂוֹשׂ אֵת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ", וייתכן שמשמעה: חיבור (פירוט).

תגובות