תוכנית הבריחה מיהודה

קוד: ביאור:ישעיהו ח6 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ישעיהו ח6-7: "יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט, וּמְשׂוֹשׂ אֶת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ - וְלָכֵן הִנֵּה ד' מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם אֵת מֵי הַנָּהָר העצומֵים וְהָרַבִּים, אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר ואֵת כָּל כְּבוֹדוֹ; וְעָלָה עַל כָּל אֲפִיקָיו, וְהָלַךְ עַל כָּל גְּדוֹתָיו"

מה הם "מי השילוח ההולכים לאט"? ומהו "משוש את רצין ובן רמליהו"?

א. מי השילוח = מלכות בית דוד (?)

מקובל לפרש, שמי השילוח הם משל למלכות בית דוד (אולי משום ששלמה, המלך השני לבית דוד, נמשח על מעיין הגיחון, שהוא המקור למי השילוח - מלכים א א33: "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לָהֶם 'קְחוּ עִמָּכֶם אֶת עַבְדֵי אֲדֹנֵיכֶם, וְהִרְכַּבְתֶּם אֶת שְׁלֹמֹה בְנִי עַל הַפִּרְדָּה אֲשֶׁר לִי, וְהוֹרַדְתֶּם אֹתוֹ אֶל גִּחוֹן... וימשחו אֹתוֹ צדוק הכהן ונתן הנביא למלך בגִּחוֹן...").

לפי זה, הפסוק מדבר עַל אנשים שמאסו אֶת בית דוד ורצו לסלק אותו מהשלטון ביהודה.

הביטוי "משוש אֶת רצין ובן רמליהו" יכול להתפרש בשתי דרכים:

1. לפי רוב הפירושים, הכוונה למרד שתיכננו אנשים ביהודה נגד מלכות בית דוד: הם תיכננו משוש = חיבור וברית עם רצין מלך ארם ופקח בן רמלִיהו מלך שומרון, נגד בית דוד (משוש = חיבור, כמו ישעיהו סב5: "כי יבעַל בחור בתולה יבעַלוך בְנִיך ומשוש חתן עַל כלה ישיש עַלִיך אֶלהיך").

2. יש אומרים שהפסוק מתייחס לבני ארם ואפרים, שרצו לסלק את בית דוד מהשלטון ביהודה ולהמליך מלך מטעמם (ישעיהו ז6): "נַעֲלֶה בִיהוּדָה וּנְקִיצֶנָּה וְנַבְקִעֶנָּה אֵלֵינוּ וְנַמְלִיךְ מֶלֶךְ בְּתוֹכָהּ אֵת בֶּן טָבְאַל"). בנוסף לכך, יש בעיות בעצם הפירוש ש"מי השילוח" הם משל לבית דוד:

ב. מי השילוח = ירושלים

לכן נראה לי, שמי השילוח הם - פשוטם כמשמעם - המים של מעיין השילוח, הזורמים בירושלים; והאנשים ש" מאסו את מי השילוח " הם אנשים שהחליטו שהם לא רוצים עוד לגור בירושלים, אלא לברוח ממנה ולהסתתר במקום אחר, כי פחדו מפני רצין ופקח (ראו מדוע פחד אחז?).

גם לפי זה, יש שני פירושים ל"משוש את רצין ובן רמליהו":

3. המילה " משוש " משמעה "ייחוס שמחה וששון", כלומר - בני יהודה חושבים שרצין ופקח הם חזקים יותר, ושהם ינצחו את יהודה וישמחו בשמחת-מנצחים, ולכן הם רוצים לברוח.

4. או, כפי שפירשנו קודם, המילה " משוש " משמעה "חיבור" - בני יהודה רוצים לברוח מירושלים ולהתחבר אל רצין ופקח, כלומר לבקש מהם מקלט.

בכל מקרה, הנביא אומר להם, שהתכנית שלהם לא תצליח - "ולכן הנה ד' מעלה עליהם את מי הנהר העצומים והרבים, את מלך אשור ואת כל כבודו; ועלה על כל אפיקיו, והלך על כל גדותיו" - אם יברחו מ"מי השילוח" שבירושלים, הם יטבעו ב"מי הנהר העצומים והרבים" - צבא אשור ישטוף וירמוס אותם.

ישעיהו ניסה לשכנע את בני יהודה, שירושלים היא - עדיין - המקום הבטוח ביותר ליהודים, וכל ניסיון לברוח ממנה רק יעמיד אותם בסכנה גדולה הרבה יותר.

ראו: אל תיגררו לבהלה, דברי המתים לא יאירו לכם את הדרך.

תגובות