קוד: ביאור:ישעיהו ז4 בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: אראל
אל:
וְאָמַרְתָּ אֵלָיו 'הִשָּׁמֵר וְהַשְׁקֵט, אַל תִּירָא וּלְבָבְךָ אַל יֵרַךְ, מִשְּׁנֵי זַנְבוֹת הָאוּדִים הָעֲשֵׁנִים הָאֵלֶּה, בָּחֳרִי אַף רְצִין וַאֲרָם וּבֶן רְמַלְיָהוּ"
שְׁאַל לְךָ אוֹת מֵעִם ה' אֱלֹהֶיךָ, הַעְמֵק שְׁאָלָה אוֹ הַגְבֵּהַּ לְמָעְלָה"
לָכֵן יִתֵּן ד' הוּא לָכֶם אוֹת: 'הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל..."
שאלה נוספת עולה מהמשך הנבואה: בעוד שבתחילת הנבואה, ישעיהו ניסה להרגיע את אחז, בהמשך הנבואה הוא ניבא דברים מפחידים מאד:
יָבִיא ה' עָלֶיךָ, וְעַל-עַמְּךָ וְעַל-בֵּית אָבִיךָ, יָמִים אֲשֶׁר לֹא-בָאוּ, לְמִיּוֹם סוּר-אֶפְרַיִם מֵעַל יְהוּדָה: אֵת מֶלֶךְ אַשּׁוּר.
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, יִשְׁרֹק ה' לַזְּבוּב אֲשֶׁר בִּקְצֵה יְאֹרֵי מִצְרָיִם,
וְלַדְּבוֹרָה אֲשֶׁר
בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר.
וּבָאוּ וְנָחוּ כֻלָּם בְּנַחֲלֵי הַבַּתּוֹת, וּבִנְקִיקֵי הַסְּלָעִים; וּבְכֹל הַנַּעֲצוּצִים, וּבְכֹל הַנַּהֲלֹלִים..."
ושאלה שלישית: מהו המסר של נבואה זו לדורות? אמנם, מלך אפרים ומלך ארם היו " אודים עשנים ", ולא היוו כל סכנה לבטחונה של יהודה, אולם, בוודאי לא כל עם שמאיים עלינו הוא "אוד עשן" - לפעמים, עם שמאיים עלינו מהווה סכנה אמיתית לבטחוננו, ויש סיבה אמיתית לפחד ממנו; אם כך, מה ניתן ללמוד מדברי ישעיהו לימינו? ומדוע נכתבה נבואה זו לדורות?
כדי להבין את מטרת הנבואה, יש להבין, מהו המעשה שאחז רצה לעשות מתוך פחד; זהו המעשה שאותו נועדה הנבואה למנוע.
איך אפשר לדעת מה אחז רצה לעשות? - פשוט, אפשר לבדוק מה הוא
עשה בפועל, שהרי אחז לא האמין לנבואה, התעלם ממנה, ועשה את מה שתכנן:
וַיִּשְׁלַח אָחָז מַלְאָכִים אֶל תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר: 'עַבְדְּךָ וּבִנְךָ אָנִי! עֲלֵה וְהוֹשִׁעֵנִי מִכַּף מֶלֶךְ אֲרָם וּמִכַּף מֶלֶךְ
יִשְׂרָאֵל הַקּוֹמִים עָלָי!'"
וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם"
זה בדיוק המצב שרצה ישעיהו למנוע. הוא ניסה להסביר לאחז, שארם ואפרים הם לא הבעיה האמיתית - הבעיה האמיתית היא אשור. כשפוחדים יותר מדי מפני בעיה מקומית-דמיונית, מתעלמים מבעיות הרבה יותר גדולות שנמצאות "מעבר לסיבוב", ולא מתכוננים אליהן כראוי.
אילו היה אחז שומע בקול ה', הוא לא היה פונה אל מלך אשור לעזרה; הוא היה מתכונן בעצמו למלחמה עם ארם ואפרים, ומביס אותם בקלות (שהרי הם היו " אודים עשנים" = גפרורים גמורים שכבר לא יכולים להצית אש אלא רק להעלות עשן). יהודה היתה נתפסת כמעצמה אזורית - שלא כדאי "להתעסק" איתה. מלך אשור היה מסתפק בכיבושים בצפון, ולא היה חושב לעלות על ערי יהודה.
אבל אחז לא שמע בקול ה', ולכן, אחרי שישעיהו אמר לאחז שלא יפחד מפני ארם ואפרים, הוא הזהיר אותו שיפחד מפני אשור, שתשתלט על הארץ אחרי שארם ואפרים ייעלמו מהשטח.
והמסרים לימינו -