קוד: תקצירים בנבואת ישעיהו בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אראל
אל:
תגובה ל: ישעיהו ל שנכתבה ב17:18:42 16.06.2005
בימינו יש חשיבות רבה לתקצירים - לרוב האנשים אין זמן לקרוא את כל המאמר והם רוצים לקרוא תקציר. האם גם בזמן התנ"ך השתמשו בתקצירים?
השוואה בין שני פרקים סמוכים בספר ישעיהו - פרק ל ופרק לא - מלמדת שאולי השני הוא תקציר של הראשון. נציג את ההקבלות בין הפרקים בטבלה:
| ||
הברית עם מצרים תיכשל |
פסוקים 1-18: הוֹי בָּנִים סוֹרְרִים... הַהֹלְכִים לָרֶדֶת מִצְרַיִם,וּפִי לֹא שָׁאָלוּ ... וּמִצְרַיִם, הֶבֶל וָרִיק יַעְזֹרוּ; לָכֵן קָרָאתִי לָזֹאת, רַהַב הֵם שָׁבֶת... כי כֹה-אָמַר ד' ה' קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל 'בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן--בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה תִּהְיֶה גְּבוּרַתְכֶם'; וְלֹא אֲבִיתֶם. וַתֹּאמְרוּ 'לֹא-כִי עַל- סוּס נָנוּס', עַל-כֵּן תְּנוּסוּן; 'וְעַל-קַל נִרְכָּב' , עַל-כֵּן יִקַּלּוּ רֹדְפֵיכֶם... עַד אִם-נוֹתַרְתֶּם, כַּתֹּרֶן עַל-רֹאשׁ הָהָר, וְכַנֵּס, עַל-הַגִּבְעָה. |
פסוקים 1-3: הוֹי הַיֹּרְדִים מִצְרַיִם לְעֶזְרָה, עַל- סוּסִים יִשָּׁעֵנוּ; וַיִּבְטְחוּ עַל- רֶכֶב כִּי רָב, וְעַל פָּרָשִׁים כִּי-עָצְמוּ מְאֹד--וְלֹא שָׁעוּ עַל-קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-ה' לֹא דָרָשׁוּ . וְגַם-הוּא חָכָם וַיָּבֵא רָע, וְאֶת-דְּבָרָיו לֹא הֵסִיר; וְקָם עַל-בֵּית מְרֵעִים, וְעַל-עֶזְרַת פֹּעֲלֵי אָוֶן. וּמִצְרַיִם אָדָם וְלֹא-אֵל, וְסוּסֵיהֶם בָּשָׂר וְלֹא-רוּחַ; וה' יַטֶּה יָדוֹ, וְכָשַׁל עוֹזֵר וְנָפַל עָזֻר--וְיַחְדָּו, כֻּלָּם יִכְלָיוּן. |
ה' יציל את ירושלים בדרך נס |
פסוקים 19-26: כי-עַם בְּצִיּוֹן יֵשֵׁב, בִּירוּשָׁלִָם; בָּכוֹ לֹא-תִבְכֶּה, חָנוֹן יָחְנְךָ לְקוֹל זַעֲקֶךָ--כְּשָׁמְעָתוֹ, עָנָךְ... וְהָיָה עַל-כָּל-הַר גָּבֹהַּ, וְעַל כָּל-גִּבְעָה נִשָּׂאָה, פְּלָגִים, יִבְלֵי-מָיִם--בְּיוֹם הֶרֶג רָב, בִּנְפֹל מִגְדָּלִים. וְהָיָה אוֹר-הַלְּבָנָה, כְּאוֹר הַחַמָּה, וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם, כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים--בְּיוֹם, חֲבֹשׁ ה' אֶת-שֶׁבֶר עַמּוֹ, וּמַחַץ מַכָּתוֹ, יִרְפָּא |
פסוקים 4-5: כִּי כֹה אָמַר-ה' אֵלַי: כַּאֲשֶׁר יֶהְגֶּה הָאַרְיֵה וְהַכְּפִיר עַל-טַרְפּוֹ, אֲשֶׁר יִקָּרֵא עָלָיו מְלֹא רֹעִים, מִקּוֹלָם לֹא יֵחָת, וּמֵהֲמוֹנָם לֹא יַעֲנֶה; כֵּן, יֵרֵד ה' צְבָאוֹת, לִצְבֹּא עַל-הַר-צִיּוֹן, וְעַל-גִּבְעָתָהּ. כְּצִפֳּרִים עָפוֹת-- כֵּן יָגֵן ה' צְבָאוֹת, עַל-יְרוּשָׁלִָם; גָּנוֹן וְהִצִּיל, פָּסֹחַ וְהִמְלִיט . |
עם ישראל יעזוב את האלילים וישוב לדרך ה' |
פסוקים 20-22:...וְלֹא-יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ, וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת-מוֹרֶיךָ. וְאָזְנֶיךָ תִּשְׁמַעְנָה דָבָר, מֵאַחֲרֶיךָ לֵאמֹר: זֶה הַדֶּרֶךְ לְכוּ בוֹ, כִּי תַאֲמִינוּ וְכִי תַשְׂמְאִילוּ.וְטִמֵּאתֶם , אֶת-צִפּוּי פְּסִילֵי כַסְפֶּךָ , וְאֶת-אֲפֻדַּת, מַסֵּכַת זְהָבֶךָ ; תִּזְרֵם כְּמוֹ דָוָה, צֵא תֹּאמַר לוֹ. |
פסוקים 6-7: שׁוּבוּ, לַאֲשֶׁר הֶעְמִיקוּ סָרָה --בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. כִּי, בַּיּוֹם הַהוּא, יִמְאָסוּן אִישׁ אֱלִילֵי כַסְפּוֹ,וֶאֱלִילֵי זְהָבוֹ --אֲשֶׁר עָשׂוּ לָכֶם יְדֵיכֶם, חֵטְא. |
ה' ישרוף או ישמיד את מחנה אשור בדרך נס |
פסוקים 27-33: הִנֵּה שֵׁם-ה', בָּא מִמֶּרְחָק, בֹּעֵר אַפּוֹ, וְכֹבֶד מַשָּׂאָה; שְׂפָתָיו מָלְאוּ זַעַם, וּלְשׁוֹנוֹ כְּאֵשׁ אֹכָלֶת. וְרוּחוֹ כְּנַחַל שׁוֹטֵף, עַד-צַוָּאר יֶחֱצֶה, לַהֲנָפָה גוֹיִם, בְּנָפַת שָׁוְא; וְרֶסֶן מַתְעֶה, עַל לְחָיֵי עַמִּים... וְהִשְׁמִיעַ ה' אֶת-הוֹד קוֹלוֹ, וְנַחַת זְרוֹעוֹ יַרְאֶה, בְּזַעַף אַף, וְלַהַב אֵשׁ אוֹכֵלָה ; נֶפֶץ וָזֶרֶם, וְאֶבֶן בָּרָד. כִּי-מִקּוֹל ה', יֵחַת אַשּׁוּר ; בַּשֵּׁבֶט יַכֶּה. וְהָיָה, כֹּל מַעֲבַר מַטֵּה מוּסָדָה, אֲשֶׁר יָנִיחַ ה' עָלָיו, בְּתֻפִּים וּבְכִנֹּרוֹת; וּבְמִלְחֲמוֹת תְּנוּפָה נִלְחַם-בה (בָּם). כִּי-עָרוּךְ מֵאֶתְמוּל תָּפְתֶּה, גַּם-הוא (הִיא) לַמֶּלֶךְ הוּכָן הֶעְמִיק הִרְחִב; מְדֻרָתָהּ, אֵשׁ וְעֵצִים הַרְבֵּה--נִשְׁמַת ה' כְּנַחַל גָּפְרִית, בֹּעֲרָה בָּהּ. |
פסוקים 8-9: וְנָפַל אַשּׁוּר בְּחֶרֶב לֹא-אִישׁ, וְחֶרֶב לֹא-אָדָם תֹּאכְלֶנּוּ; וְנָס לוֹ מִפְּנֵי-חֶרֶב, וּבַחוּרָיו לָמַס יִהְיוּ. וְסַלְעוֹ מִמָּגוֹר יַעֲבוֹר, וְחַתּוּ מִנֵּס שָׂרָיו; נְאֻם-ה', אֲשֶׁר- אוּר לוֹ בְּצִיּוֹן, וְתַנּוּר לוֹ בִּירוּשָׁלִָם. |
בפרק לא יש 9 פסוקים, ובפרק ל יש 33 פסוקים; כל הנושאים המופיעים בפרק לא, מופיעים כבר בפרק ל, בסדר דומה, ועם ביטויים דומים; בפרק ל מופיעים נושאים נוספים, שאינם מופיעים בפרק לא. מכל זה נראה, שפרק לא הוא תקציר של פרק ל.
אמנם, בפרק לא יש דימויים ומשלים שאינם נמצאים בפרק ל (במיוחד בפסוקים 4-5 - האריה והציפור), דבר שאינו מקובל בתקצירים בימינו.
אך עדיין, ייתכן שפרק לא הוא תקציר במובן כללי יותר - ייתכן שהנביא רצה, שגם אנשים עסוקים וממהרים יוכלו לשמוע את עיקרי נבואתו, ולכן הכין נבואה קצרה יותר שמכילה את עיקרי הדברים.