קוד: ביאור:ישעיהו נו3 בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
כֹּה אָמַר ה': שִׁמְרוּ מִשְׁפָּט וַעֲשׂוּ צְדָקָה, כִּי-קְרוֹבָה
יְשׁוּעָתִי לָבוֹא וְצִדְקָתִי לְהִגָּלוֹת!
אַשְׁרֵי
אֱנוֹשׁ
יַעֲשֶׂה-זֹּאת,
וּבֶן-אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ - שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ,
וְשֹׁמֵר יָדוֹ מֵעֲשׂוֹת כָּל-רָע. {ס}
הנבואה פונה אל כל
אנוש ואל כל
בן אדם, בקריאה לשמור
משפט, לעשות
צדקה, לשמור
שבת, ולא לעשות מעשים
רעים.
הקטע הבא פונה לשתי קבוצות של בני אדם -
בני הנכר הנלוים אל ה' ו
הסריסים. שתי הנבואות משולבות זו בזו, כפי שמראים הצבעים:
וְאַל-יֹאמַר בֶּן-הַנֵּכָר הַנִּלְוָה אֶל-ה' לֵאמֹר 'הַבְדֵּל יַבְדִּילַנִי ה' מֵעַל עַמּוֹ';
וְאַל-יֹאמַר הַסָּרִיס'הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ'.
כִּי-כֹה אָמַר ה' לַסָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת-שַׁבְּתוֹתַי, וּבָחֲרוּ בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי, וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי: וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם - טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת; שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן-לוֹ, אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת.
וּבְנֵי הַנֵּכָר הַנִּלְוִים עַל-ה' לְשָׁרְתוֹ, וּלְאַהֲבָה אֶת-שֵׁם ה', לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים - כָּל-שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי: וַהֲבִיאוֹתִים אֶל-הַר קָדְשִׁי, וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי - עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל-מִזְבְּחִי; כִּי בֵיתִי, בֵּית-תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל-הָעַמִּים.
ניתן לענות לשאלה על-פי שני פסוקים ממגילת רות (רות ד5-10): "וַיֹּאמֶר בֹּעַז: בְּיוֹם קְנוֹתְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה -
אֵשֶׁת הַמֵּת קנית לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל
נַחֲלָתוֹ
...
וְגַם אֶת רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן קָנִיתִי לִי
לְאִשָּׁה לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל
נַחֲלָתוֹ, וְלֹא יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת מֵעִם אֶחָיו וּמִשַּׁעַר מְקוֹמוֹ; עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם
".
דבריו של בועז משקפים את שני הדברים שהאדם צריך כדי לזכות בחיי נצח - ילדים ונחלה:
נחזור לדברי ישעיהו: לכל אחת מהקבוצות המתוארות בנבואת ישעיהו יש בעיה באחד משני התנאים לחיי נצח:
ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם טוב מבנים ומבנות, שם עולם אתן לו אשר לא ייכרת; אמנם לא יהיו להם ילדים, אבל יהיה להם זיכרון בבית המקדש ובחומות ירושלים, שיזכיר את שמם יותר טוב מבנים ומבנות (ע"ע ה' טוב מבנים ומבנות).
והביאותים אל הר קדשי, ושימחתים בבית תפילתי, עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי, כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים; אמנם לא תהיה להם נחלה בארץ ישראל, אבל יהיה להם חלק במקום הקדוש ביותר בארץ ישראל - בית המקדש; בית המקדש לא שייך לאף אחד משבטי ישראל אלא לה' בלבד, ולכן יש בו חלק ונחלה לכל אדם שנלוה אל ה'.