קוד: רצח גדליה בן אחיקם בתנ"ך
סוג: מניעים2
מאת: מידד
אל: שיעור נח"ת שבת כסלו ס'
כתב וחיבר – הצדיק המפואר "בבא מידד".
אייר – עמי חזיא.
" מל"ב כ"ה ד: "בעשתי עשרה שנה לצדקייהו, בחודש הרביעי בתשעה לחודש, הובקעה העיר.
". מל"ב כ"ה ח: "ותיבקע העיר, וכל אנשי המלחמה הלילה דרך שער בין החומותיים אשר על גן המלך... ויתפשו את המלך... ויביאהו בבל
ובחודש החמישי
":למה רק אחרי חודש 'נזכר' נבוזראדן לבוא לירושלים ולשרוף את בית המקדש?בשבעה לחודש... בא נבוזראדן רב טבחים עבד מלך בבל -- ירושלים; וישרוף את בית ה' ואת בית המלך; ואת כל בתי ירושלים ואת כל בית גדול שרף באש...
" למה גדליהו אומר להם לשים בכליהם?וישמעו כל שרי החיילים אשר בשדה, המה ואנשיהם, כי הפקיד מלך בבל את גדליהו בן אחיקם בארץ; וכי הפקיד איתו אנשים ונשים וטף, ומדלת הארץ, מאשר לא הוגלו בבלה. ויבואו אל גדליה המצפתה; וישמעאל בן נתניהו, ויוחנן ויונתן בני קרח, ושריה בן תנחומת, ובני עיפיי הנטופתי, ויזניהו בן המעכתי -- המה ואנשיהם. ויישבע להם גדליהו בן אחיקם בן שפן ולאנשיהם לאמור: 'אל תיראו מעבוד הכשדים! שבו בארץ, ועבדו את מלך בבל -- וייטב לכם! ואני הנני יושב במצפה לעמוד לפני הכשדים אשר יבואו אלינו; ואתם אספו יין וקיץ ושמן, ושימו בכליכם, ושבו בעריכם אשר תפשתם...
" למה גדליהו לא מאמין להם? ע"פ חז"ל הוא לא רצה לקבל לשון-הרע, אבל זה לא מה שגדליהו אומר -- "ויוחנן בן קרח וכל שרי החיילים אשר בשדה באו אל גדליהו המצפתה. ויאמרו אליו: 'הידוע תדע כי בעליס מלך בני עמון שלח את ישמעאל בן נתניה להכותך נפש?'; ולא האמין להם גדליהו בן אחיקם. ויוחנן בן קרח אמר אל גדליהו בסתר במצפה לאמור: 'אלכה נא ואכה את ישמעאל בן נתניה, ואיש לא יידע; למה יכך נפש, ונפוצו כל יהודה הנקבצים אליך, ואבדה שארית יהודה?'
" גדליהו בטוח לגמרי שיוחנן משקר! איך הוא יכול להיות כל-כך בטוח?!ויאמר גדליהו בן אחיקם אל יוחנן בן קרח:אל תעשה את הדבר הזה, כי שקר אתה דובר אל ישמעאל!
" למהויהי בחודש השביעי בא ישמעאל בן נתניה בן אלישמע, מזרע המלוכה,... ויכו את גדליהו בן אחיקם בן שפן בחרב, וימת אותו; אשר הפקיד מלך בבל בארץ... ויהי ביום השני להמית את גדליהו; ואיש לא ידע. ויבואו אנשים משכם משילה ומשומרון, שמונים איש, מגולחי זקן וקרועי בגדים ומתגודדים; ומנחה ולבונה בידם, להביא בית ה'.
" נראה שישמעאל רצח את גדליה כי הוא רצה למלוך (מודגש שהוא היה "מזרע המלוכה"). אבל למה הוא שחט את 80 האנשים שהגיעו אחר-כך?וייצא ישמעאל בן נתניה לקראתם מן המצפה, הולך הלוך ובוכה; ויהי כפגוש אותם, ויאמר אליהם: 'בואו אל גדליהו בן אחיקם!'. ויהי, כבואם אל תוך העיר, וישחטם ישמעאל בן נתניה אל תוך הבור -- הוא והאנשים אשר איתו.
ועשרה אנשים נמצאו בם, ויאמרו אל ישמעאל: 'אל תמיתנו! כי יש לנו מטמונים בשדה, חיטים ושעורים ושמן ודבש! ויחדל, ולא המיתם בתוך אחיהם...
וישב ישמעאל את כל שארית העם אשר במצפה... וילך לעבור אל בני עמון." למה הוא לא המית את האנשים -- הרי הוא לא לקח מהם בסוף שום אוצרות (הוא מייד ברח לעמון!)
" למה דווקא בבור הזה?והבור אשר השליך שם ישמעאל את כל פגרי האנשים אשר הכה ביד גדליהו, הוא אשר עשה המלך אסא מפני בעשא מלך ישראל; אותו מילא ישמעאל בן נתניהו חללים.
" אחר-כך (מ"ב) שואלים את ירמיהו מה לעשות, והוא אומר להם שלא ירדו למצרים. אבל הם (מ"ג א-ז): "וייקח יוחנן בן קרח וכל שרי החיילים אשר איתו את כל שארית העם אשר השיב מאת ישמעאל בן נתניה מן המצפה... וילכו, ויישבו בגרות כמהם אשר אצל בית לחם -- ללכת לבוא מצרים.
" למה הם יורדים למצרים אם יוחנן בן קרח אמר (מ' טו) שהדבר הכי גרוע שיכול להיות הוא שנרד מצרים?ויאמר עזריה בן הושעיה ויוחנן בן קרח וכל האנשים הזדים אומרים אל ירמיהו: 'שקר אתה מדבר! לא שלחך ה' אלוהינו לאמור 'לא תבואו מצריים לגור שם'! כי ברוך בן נריה מסית אותך בנו למען תת אותנו ביד הכשדים להמית אותנו ולהגלות אותנו בבל!'. ולא שמע יוחנן בן קרח וכל שרי החיילים וכל העם, בקול ה': לשבת בארץ יהודה. וייקח יוחנן בן קרח וכל שרי החיילים את כל שארית יהודה -- אשר שבו מכל הגויים אשר נידחו שם לגור בארץ יהודה... ויבואו ארץ מצרים, כי לא שמעו בקול ה'; ויבואו עד תחפנחס.
"! גדליה הוא לא פחות 'מיוחס' ממנו אלא הוא מונה ע"י מלך בבל! ה'מדינה' שגדליה הקים אינה מדינת-הלכה אלא מדינה שהולכת ע"פ תכתיבים של האמריקאים \ סליחה, הבבלים! אני חושב שזה יהיה עוול אם לא נעשה את התנ"ך לתורת חיים ונשווה את הרצח הזה לרצח פוליטי שנעשה בדורות האחרונים...לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו
". הוא קיווה שהם יגידו "גדליה הוא סתם בוגד, צריך להרוג אותו" וכו' -- ואז הוא יגיד להם: "לא צריך להרוג אותו -- הוא כבר מת..." והם יצטרפו אליו ויתמכו בו. אבל למרבה הפלא, האנשים האלה לא היו כל-כך פנאטים כמוהו, והם דווקא כן היו מוכנים לבוא אל גדליה, ולכן הוא הרג אותם.בואו אל גדליה בן אחיקם!
". בניגוד למה שאמר גדליה ("יש לנו מטמונים בשדה
") -- הם לא שמו את האוכל בכליהם אלא טמנו והחביאו אותו בשדה. זה מראה שהם לא בוטחים בגדליה. ישמעאל חשב שאנשים כאלה עשויים לתמוך בו, ולכן השאיר אותם בחיים.ושימו בכליכם