קוד: ביאור:ירמיהו טז15 בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים ירמיהו ביטויים
ירמיהו טז14-15: "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה', וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, כִּי אִם
חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה; וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם
".
ירמיהו כג7-8: "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה', וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, כִּי אִם
חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם; וְיָשְׁבוּ עַל אַדְמָתָם
".
בשני פרקים מנבא ירמיהו על השבועות שיישבעו בעתיד - בפרק טז ובפרק כג. הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים בין השבועות:
טז 14 - 15 |
כג 7 - 8 |
|
---|---|---|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
ניתן להסביר את ההבדלים ע"פ ההקשר השונה של שתי הנבואות:
0. פרק טז הוא נבואת פורענות, ופרק כג הוא נבואת נחמה. לכן בפרק כג היחס של ה' אל בנ"י הוא הרבה יותר חם ואוהב:
1. בפרק טז ה' רק מעלה את בני ישראל מהגלות ("אשר העלה
"), ובפרק כג ה' גם מביא אותם לארץ ("אשר העלה ואשר הביא
").
2. בפרק טז הם נקראים בכינוי הפשוט "בני ישראל
", ובפרק כג הם נקראים בכינוי חיבה – "
".זרע בית ישראל
3. אין לי הסבר.
4. בפרק טז מדברים אל ה' בגוף שלישי - "אשר
הדיחם
"; בפרק כג, ה' בעצמו משתמש בשבועה הזאת - הוא אומר "
" (בגוף ראשון). ה' בעצמו מדבר בלשונם של בני ישראל, מרוב חיבה! אשר
הדחתים שם
5. בפרק טז, ה' משיב את בני ישראל אל אדמתם רק בזכות אבותם; בפרק כג, בני ישראל יושבים על אדמתם בזכות עצמם (ראו שני סוגים של צמח מבית דוד – פרק כג מדבר על גאולה שבאה בזכות המעשים הטובים של ישראל. ראו שלוש אפשרויות לגאולת ישראל).