קוד: שריפת ילדים - שלוש פעמים בספר ירמיהו בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: ע"פ רועי מעודה, דעת מקרא
אל: פירושים וסימנים ירמיהו ביטויים
בשלושה פסוקים בספר ירמיהו נזכר שבנ"י שרפו את ילדיהם. הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים בין שלושת הפסוקים:
ירמיהו לב35 |
ירמיהו יט2 |
|
|
---|---|---|---|
|
|
|
1 |
|
(בתחילת הפרק כתוב
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
1 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
נסביר את ההבדלים ע"פ רועי מעודה:
אחרי שירמיהו אמר את דברי התוכחה שבפרק ז - בני ישראל
הקשו עליו: "איך אתה יכול להגיד שה' לא ציווה לשרוף בנים? הרי ה' ציווה על
אברהם אבינו לשרוף את יצחק בנו?!".
בפרק יט חזר ירמיהו על התוכחה בסגנון אחר כדי לענות לקושיות:
1. הוא הדגיש שבנ"י בנו את
,
במות
הבעל
, בניגוד לאברהם – שעשה הכל לשם ה'.
לשרוף את בניהם באש עולות
לבעל
4. הוא הזכיר רק
- כי הקושיה היתה רק בקשר לבנו של אברהם.
את בניהם
6. הוא הדגיש "
", כלומר – גם כשציוויתי את אברהם לא דיברתי אליו ש
ישרוף את בנו אלא רק ש
יעלה אותו לעולה – ואחרי שהעלה אותו למזבח אמרתי לו שיוריד אותו (פירוט).
ולא דיברתי
3. [ע"פ דעת מקרא] פרק לב הוא פרק של נחמה, ולכן גם תיאור הפשע הוא 'עדין' יותר: במקום
כתוב
לשרוף
להעביר.
7. מאותה סיבה (אולי) האשמה בפרק לב מופנית לא אל כל בני ישראל אלא בעיקר אל המנהיגים שלהם שהחטיאו אותם -- בנו את במות הבעל
"
".
למען החטיא את יהודה
".וילך בדרך מלכי ישראל, וגם את בנו העביר באש, כתועבות הגויים אשר הוריש ה' אותם מפני בני ישראל
"והוא הקטיר בגיא בן הינום; ויבער את בניו באש, כתועבות הגויים אשר הוריש ה' מפני בני ישראל
".והעביר את בנו באש, ועונן וניחש, ועשה אוב ויידוענים, הרבה לעשות הרע בעיני ה' להכעיס
".והוא העביר את בניו באש בגיא בן הינום, ועונן וניחש וכישף ועשה אוב ויידעוני; הרבה לעשות הרע בעיני ה' להכעיסו
".וטימא את התופת, אשר בגיא בן הינום, לבלתי להעביר איש את בנו ואת בתו באש למולך
ובשאת מתנותיכם בהעביר בניכם באש אתם נטמאים לכל גילוליכם עד היום...
"כי ערוך מאתמול תופתה, בם היא למלך הוכן העמיק הרחיב; מדורתה אש ועצים הרבה נשמת ה' כנחל גופרית בוערה בה
".ועלה הגבול גיא בן הינום, אל כתף היבוסי מנגב, היא ירושלים; ועלה הגבול אל ראש ההר אשר על פני גיא הינום ימה, אשר בקצה עמק רפאים צפונה