קוד: ביאור:ירמיהו כח9 בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אראל
אל:
ירמיהו ניבא שמלך בבל יכבוש וישעבד את יהודה; אך אדם אחר - חנניהו בן עזור - ניבא להיפך (ירמיהו כח 1-2): "כֹּה-אָמַר ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: שָׁבַרְתִּי אֶת-עֹל
מֶלֶךְ בָּבֶל...
".
בתגובה, אמר לו ירמיהו: "אָמֵן, כֵּן יַעֲשֶׂה ה'; יָקֵם ה' אֶת-דְּבָרֶיךָ... אַךְ-שְׁמַע-נָא הַדָּבָר
הַזֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֶיךָ, וּבְאָזְנֵי כָּל-הָעָם:
הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר הָיוּ
לְפָנַי וּלְפָנֶיךָ - מִן-הָעוֹלָם, וַיִּנָּבְאוּ אֶל-אֲרָצוֹת רַבּוֹת
וְעַל-מַמְלָכוֹת גְּדֹלוֹת, לְמִלְחָמָה וּלְרָעָה וּלְדָבֶר.
הַנָּבִיא אֲשֶׁר יִנָּבֵא
לְשָׁלוֹם - בְּבֹא דְּבַר הַנָּבִיא, יִוָּדַע הַנָּבִיא אֲשֶׁר-שְׁלָחוֹ ה' בֶּאֱמֶת
".
מדוע הזכיר ירמיהו את הנביאים אשר היו בעבר - והרי הם לא ניבאו על אותם נושאים?!
כדי לענות לשאלה, נקרא במקום הקודם שבו מביאים ציטוט מדבריהם של נביאי העבר - ירמיהו כו:
מַדּוּעַ נִבֵּיתָ בְשֵׁם-ה' לֵאמֹר 'כְּשִׁלוֹ יִהְיֶה הַבַּיִת הַזֶּה, וְהָעִיר הַזֹּאת תֶּחֱרַב מֵאֵין יוֹשֵׁב'?!".
מיכיה (מִיכָה) הַמּוֹרַשְׁתִּי הָיָה נִבָּא בִּימֵי חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה; וַיֹּאמֶר אֶל כָּל עַם יְהוּדָה לֵאמֹר: 'כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת: צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ, וִירוּשָׁלַיִם עִיִּים תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר'. הֶהָמֵת הֱמִתֻהוּ חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְכָל יְהוּדָה? הֲלֹא יָרֵא אֶת ה' - וַיְחַל אֶת פְּנֵי ה', וַיִּנָּחֶם ה' אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עֲלֵיהֶם...".
נראה, שעיקר הויכוח ביניהם היה על תפקידו של הנביא:
ייתכן שהויכוח בין חנניה לירמיהו היה דומה. חנניה כנראה חשב כמו הכוהנים, וטען שתי טענות:
ירמיהו ענה לשתי הטענות הללו:
הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנַי וּלְפָנֶיךָ - מִן הָעוֹלָם, וַיִּנָּבְאוּ אֶל אֲרָצוֹת רַבּוֹת וְעַל מַמְלָכוֹת גְּדֹלוֹת, לְמִלְחָמָה וּלְרָעָה וּלְדָבֶר" - לא כל נביא שמנבא רעות הוא נביא שקר;
הַנָּבִיא אֲשֶׁר יִנָּבֵא לְשָׁלוֹם - בְּבֹא דְּבַר הַנָּבִיא, יִוָּדַע הַנָּבִיא אֲשֶׁר-שְׁלָחוֹ ה' בֶּאֱמֶת" - לא כל נביא שמנבא טובות הוא נביא אמת; רק אם דבריו מתגשמים, הוא נחשב לנביא אמת (פירוש דומה פירשו מצודת דוד ואברבנאל).
רבי תנחומא (ובעקבותיו
רש"י,
הרמב"ם ומפרשים נוספים) הסיק מכאן, שיש הבדל בין נבואה לרעה לבין נבואה
לטובה; נבואה לרעה יכולה להשתנות, ונבואה לטובה אינה יכולה להשתנות, שכן
התגשמותה של הנבואה הטובה היא המבחן לאמיתות הנביא. פירוש זה יכול להתאים גם לדברי הזקנים, על חזקיהו, שהצליח בכוח תפילתו לבטל את נבואתו הרעה של מיכה המורשתי, ירמיהו כו17-19: "...
הֲלֹא יָרֵא אֶת ה' - וַיְחַל אֶת פְּנֵי ה', וַיִּנָּחֶם
ה' אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עֲלֵיהֶם...
".
אך לפי פירושנו, אין מקום להסיק מסקנה זו. ירמיהו לא התכוון ללמדנו את כל "הלכות זיהוי נביא"; הוא רק התכוון לומר, שנביא המנבא טובות אינו בהכרח נביא אמת. תפקידו של הנביא אינו לעודד את העם, אלא לומר את האמת.
כדי ללמוד מתי נבואה יכולה להשתנות, יש ללמוד מקורות אחרים.