מאבות עד בני בנים

קוד: ביאור:ירמיהו ב4 בתנ"ך

סוג: מבנה1

מאת: אראל

אל:

קשרים משפחתיים, בין אבות לבנים ולבני-בנים, מהוים גורם חשוב בהערכת התרבות - לטוב או לרע. הנביא ירמיהו מתייחס לקשרים אלה באחת מנבואותיו הראשונות (ירמיהו ב 4-9):

פסוק 4: שִׁמְעוּ דְבַר-ה', בֵּית יַעֲקֹב, וְכָל- מִשְׁפְּחוֹת, בֵּית יִשְׂרָאֵל:

  • פסוק 5-6:  כֹּה אָמַר ה': מַה-מָּצְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם בִּי עָוֶל--כִּי רָחֲקוּ, מֵעָלָי; וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל, וַיֶּהְבָּלוּ?! וְלֹא אָמְרוּ 'אַיֵּה ה', הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; הַמּוֹלִיךְ אֹתָנוּ בַּמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ עֲרָבָה וְשׁוּחָה בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצַלְמָוֶת--בְּאֶרֶץ לֹא-עָבַר בָּהּ אִישׁ, וְלֹא-יָשַׁב אָדָם שָׁם?!'
  • פסוק 7-8: וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל-אֶרֶץ הַכַּרְמֶל, לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ; וַתָּבֹאוּ וַתְּטַמְּאוּ אֶת-אַרְצִי, וְנַחֲלָתִי שַׂמְתֶּם לְתוֹעֵבָה. הַכֹּהֲנִים, לֹא אָמְרוּ אַיֵּה ה', וְתֹפְשֵׂי הַתּוֹרָה לֹא יְדָעוּנִי, וְהָרֹעִים פָּשְׁעוּ בִי; וְהַנְּבִאִים נִבְּאוּ בַבַּעַל, וְאַחֲרֵי לֹא-יוֹעִלוּ הָלָכוּ.
  • פסוק 9: לָכֵן, עֹד אָרִיב אִתְּכֶם, נְאֻם-ה'; וְאֶת בְּנֵי בְנֵיכֶם אָרִיב.
הנבואה מתחילה בפניה ייחודית - לא סתם אל "בני ישראל" אלא אל " בית יעקב" (= משפחת יעקב), ואל " כל משפחות בית ישראל" - הפניה מדגישה את חשיבות המשפחה בנבואה.

הדור הקודם

פסוקים 5-6 מתייחסים לדור הקודם - דור האבות: ירמיהו מספר לבני ישראל על העבירות של הדור הקודם, כי גם הם עצמם עברו עבירות דומות, כמו שהוא יסביר בהמשך.

הדור הנוכחי

פסוקים 7-8 מתייחסים לדור הנוכחי; לא רק אבותיכם – גם אתם, הדור הנוכחי, חוטאים באותם חטאים: ואביא אתכם מ"ארץ לא זרועה"אל ארץ הכרמל, לאכול פרייה וטובה  ובכל זאת לא המשכתם ללכת אחריי כמו שעשיתם במדבר, אלא ותבואו ותטמאו את ארצי, ונחלתי שמתם לתועבה! ( פרייה הגשמי ו טובה הרוחני; ארצי הגשמית ו נחלתי הרוחנית; ראו מלבי"ם).

כמו שאבותיכם "לא אמרו 'איה ה'...?'" כך גם אצלכם: הכוהנים לא אמרו 'איה ה'?'. כמו שאבותיכם "רחקו מעליי" כך גם אצלכם: ותופשי התורה לא ידעוני, והרועים פשעו בי; וכמו שאבותיכם "ויילכו אחרי ההבל ויהבלו" כך גם אצלכם: והנביאים ניבאו בבעל, ואחרי לא יועילו הלכו.

הדורות הבאים

ופסוקים 9 והלאה (עד פסוק 13, שלא ציטטנו כאן) מתייחסים לשני הדורות הבאים - עד דור הנכדים: מכיוון שאתם כבר הדור השני ברציפות שעובד ע"ז – עוד אריב (אתווכח) אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב – לא אשמיד אתכם מייד אלא קודם אתווכח אתכם, ואנסה להראות לכם שאתם טועים, וגם עם הבנים והנכדים שלכם אתווכח, ורק אז אביא עליכם פורענות.

למה דווקא עד "בני בניכם"? – נאמר בעשרת הדיברות, באיסור לעבוד עבודה זרה: "כי אנוכי ה' א-להיך אל קנא, פוקד עוון אבות על בנים על שילשים ועל ריבעים לשונאי", כלומר: כשדור אחד מתחיל לעבוד ע"ז – ה' לא מכלה אותו מייד, אלא נותן אפשרות לדורות הבאים לתקן את העוון. רק כשיש 4 דורות רצופים של "שונאי" שעובדים ע"ז ולא חוזרים בתשובה – ה' משמיד אותם.

הדור שבו התחיל ירמיהו להתנבא היה הדור השני של עובדי ע"ז – אחרי ש" אבותיכם ... רחקו מעליי". לכן נשארו לבני ישראל עוד שני דורות – ועל זה אמר ירמיהו "לכן עוד אריב אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב". זה מסביר למה היה חשוב להגיד לבנ"י שאבותיהם חטאו: הוא רצה שיידעו שיש להם רק עוד שני דורות לחזור בתשובה. ואכן, ירמיהו התחיל להתנבא בשנת 13 ליאשיהו, ולפי חשבון השנים יוצא שהוא ניבא בדיוק 40 שנה עד החורבן - וזה בערך שני דורות.

לעיון נוסף


תגובות