קוד: ביאור:ירמיהו יג9 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ירמיהו יג9: "כֹּה אָמַר ה': כָּכָה אַשְׁחִית אֶת גְּאוֹן יְהוּדָה וְאֶת גְּאוֹן יְרוּשָׁלַים הָרָב
".
ירמיהו יג10: "הָעָם הַזֶּה הָרָע, הַמֵּאֲנִים לִשְׁמוֹעַ אֶת דְּבָרַי, הַהֹלְכִים בִּשְׁרִרוּת לִבָּם; וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לְעָבְדָם וּלְהִשְׁתַּחֲות לָהֶם, וִיהִי כָּאֵזוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר לֹא יִצְלַח לַכֹּל
".
ירמיהו יג11: "כִּי כַּאֲשֶׁר יִדְבַּק הָאֵזוֹר אֶל מָתְנֵי אִישׁ, כֵּן הִדְבַּקְתִּי אֵלַי אֶת כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל בֵּית יְהוּדָה נְאֻם ה' לִהְיוֹת לִי לְעָם וּלְשֵׁם וְלִתְהִלָּה וּלְתִפְאָרֶת, וְלֹא שָׁמֵעוּ
".
ה' ציווה על ירמיהו לקנות אזור-פשתים, לשים אותו על מתניו, ואז להטמינו בנקיק-סלע. לאחר ימים רבים, חזר ירמיהו לנקיק-הסלע וגילה שהאזור התקלקל לגמרי, ואי-אפשר לעשות איתו שום דבר. פעולה זו היא משל לעם ישראל: כשעם ישראל דבק בה' - הוא מצליח, אבל כשעם ישראל נפרד מה' ודבק בחומריות - הוא נשחת בשני מובנים:
מלבי"ם פירש את הפסוק בהתאם לפרטי המשל:
כמו שהאזור מורה על הגאון והתפארת ונשחת עתה בנהר פרת - כן גאון ירושלם ויהודה, הגם שהיה רב וגדול, ישחת".
כמו שהאזור לא הובא במים ולכן נתלכלך עד שאין ראוי ללבישה, כן הם ממאנים לשמוע את דברי."
כמו שהלכת לטמון את האזור בנהר פרת שההליכה למקום מיוחד בדרך רחוק מורה שעושה זה בדעת ובכוונה, כן הם הולכים בשרירות לבם, בלתי חוטאים מצד התאוה רק בזדון לב".
כמו שטמנתיו בנקיק הסלע, כן חפרו פניהם בבושת וילכו אחרי אלהים אחרים",
וכמו שהאזור נשחת לגמרי, כן ויהי כאזור הזה וכו'...".
כמו שהאזור בלבשו יקנה שם ופרסום שהוא לבושו - כן היו לשם",
וכמו שהאזור סימן הגבורה כן היו לתהלה",
וכמו שהפשתים סימן התפארת כן היו לתפארת",
אבל כמו שלא הבאת את האזור במים כן לא שמעו":