קוד: ביאור:ירמיהו לא22 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ירמיהו לא23: "
כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: עוֹד יֹאמְרוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה וּבְעָרָיו, בְּשׁוּבִי אֶת שְׁבוּתָם: 'יְבָרֶכְךָ ה'
נְוֵה צֶדֶק הַר הַקֹּדֶשׁ'.
"
כה אמר ה' צבאות אלהי ישראל : בעתיד,
כשאשיב את
שבויי יהודה מהגלות
ואיישב אותם בארצם, הם ינהגו בצדק ובקדושה, עד שכולם יאמרו את הדבר הזה
בארץ יהודה ובעריו : "
יברכך ה' ,
יהודה, שאתה
נוה צדק (מקום משכן הצדק),
והר הקודש (מקום משכן הקדושה)."
הביטוי
בשובי את שבותם מציין את
השבת השבויים מהגלות, ויישובם בארץ ישראל.
מהו
נוה צדק ? ומה הקשר
לאיכרים ולעדר ? כמה פירושים:
1.
נוה צדק הוא כינוי לארץ יהודה. עד עכשיו תמיד היו סכסוכים ומריבות בין האיכרים לבין רועי-הצאן, האיכרים היו מאשימים את הרועים בעוול (הכבשים אוכלים את היבול), והרועים היו מאשימים את האיכרים בפגיעה בכבשים. אבל בעתיד המצב ישתנה: ארץ יהודה תהיה
נוה צדק - אף אחד לא יעשה בה עוול ולא יגזול. ואז גם תשוב האחדות, כמו שכתוב בפסוק הבא,
ירמיהו לא23: "
וְיָשְׁבוּ בָהּ יְהוּדָה וְכָל עָרָיו יַחְדָּו; אִכָּרִים וְנָסְעוּ בַּעֵדֶר.
" (
פירוט). לפי זה,
יברכך ה' נוה צדק = "
יברכך ה' מפני שאתה
נוה צדק
"
(מלבי"ם, ודומה לזה מצודת דוד) .
2. הביטוי
נוה צדק מופיע גם ב
ירמיהו נ7: "
כָּל מוֹצְאֵיהֶם אֲכָלוּם וְצָרֵיהֶם אָמְרוּ לֹא נֶאְשָׁם, תַּחַת אֲשֶׁר חָטְאוּ לה'
נְוֵה צֶדֶק וּמִקְוֵה אֲבוֹתֵיהֶם ה'
"; שם זהו כינוי של ה' (כמו בירמיהו נ 7); לפי זה הפסוק בא להראות כמה בני יהודה מעריכים את הצדק בין אדם לחברו: כשהם מברכים זה את זה בשם ה' - הם מכנים את ה' בכינוי "
נוה צדק ".