החלפת מנהיגות בשני שלבים

קוד: מבנה יחזקאל לד בתנ"ך

סוג: מבנה2

מאת: אראל

אל:

בספר יחזקאל, פרק לד כולל שתי נבואות הממשילות את עם ישראל לצאן, ואת מנהיגי ישראל לרועים:
אז מי אשם בסבל של הצאן - הרועים או הכבשים החזקים?

ומה המצב האידיאלי שאליו שואפת הנבואה - מצב שבו אין רועה אנושי בכלל, או מצב שבו דוד הוא הרועה?

נראה לי, שהנבואות מסודרות בסדר כרונולוגי.

הבעיה הראשונה שאיתה יש להתמודד היא בעיית המנהיגים הרעים, המפקירים את הצאן ומתעללים בהן; כדי להציל את הצאן ממנהיגים אלה, ה' מפטר את כל המנהיגים ומנהיג את הצאן בעצמו, ללא מתווכים.

אולם, כשאין מנהיגים אנושיים בכלל, נוצרת בעיה חדשה - הכבשים החזקים יותר, שאינם שמים לב להנהגת ה', מנצלים את חוסר-המנהיגות, משתלטים על כל מקורות המחיה, ופוגעים בחלשים. כדי לפתור בעיה זו, ה' ממנה מנהיג חדש - דוד, הרועה האידיאלי, שאין לו מעצמו כלום, וכולו עבד של ה' ומייצג את רצון ה'.

יחזקאל מנבא, שגאולת ישראל תבוא בשני שלבים:

ואז יתקיים המשך הנבואה (לד 25-31): "וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם, וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה-רָעָה מִן-הָאָרֶץ; וְיָשְׁבוּ בַמִּדְבָּר לָבֶטַח, וְיָשְׁנוּ בַּיְּעָרִים.  וְנָתַתִּי אוֹתָם וּסְבִיבוֹת גִּבְעָתִי, בְּרָכָה; וְהוֹרַדְתִּי הַגֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ, גִּשְׁמֵי בְרָכָה יִהְיוּ.  וְנָתַן עֵץ הַשָּׂדֶה אֶת-פִּרְיוֹ, וְהָאָרֶץ תִּתֵּן יְבוּלָהּ, וְהָיוּ עַל-אַדְמָתָם, לָבֶטַח; וְיָדְעוּ כִּי-אֲנִי ה' בְּשִׁבְרִי אֶת-מֹטוֹת עֻלָּם, וְהִצַּלְתִּים, מִיַּד הָעֹבְדִים בָּהֶם.  וְלֹא-יִהְיוּ עוֹד בַּז לַגּוֹיִם, וְחַיַּת הָאָרֶץ לֹא תֹאכְלֵם; וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח, וְאֵין מַחֲרִיד.  וַהֲקִמֹתִי לָהֶם מַטָּע, לְשֵׁם; וְלֹא-יִהְיוּ עוֹד אֲסֻפֵי רָעָב, בָּאָרֶץ, וְלֹא-יִשְׂאוּ עוֹד, כְּלִמַּת הַגּוֹיִם.  וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם--אִתָּם; וְהֵמָּה, עַמִּי בֵּית יִשְׂרָאֵל--נְאֻם ד' ה'. וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי, אָדָם אַתֶּם:  אֲנִי אֱלֹהֵיכֶם, נְאֻם ד' ה'. "

תגובות