קוד: ביאור:יחזקאל יא3 בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: מחברים שונים
אל: מכתב
בפרק יא רואה הנביא יחזקאל,
במראות א-להים,
עשרים וחמישה איש; ואראה בתוכם את יאזניה בן עזור, ואת פלטיהו בן בניהו - שרי העם. ויאמר אליי: 'בן אדם - אלה האנשים החושבים אוון והיועצים עצת רע בעיר הזאת. האומרים: 'לא בקרוב בנות בתים; היא הסיר ואנחנו הבשר'
.
וה' אומר לו להתנבא עליהם ולומר:
כה אמר ה': כן אמרתם בית ישראל; ומעלות רוחכם אני ידעתיה. הרביתם חלליכם בעיר הזאת; ומילאתם חוצותיה חלל. לכן, כה אמר ד' ה': חלליכם אשר שמתם בתוכה המה הבשר, והיא הסיר; ואתכם הוציא מתוכה. חרב יראתם; וחרב אביא עליכם, נאום ד' ה'. והוצאתי אתכם מתוכה, ונתתי אתכם ביד זרים; ועשיתי בכם שפטים. בחרב תיפולו, על גבול ישראל אשפוט אתכם; וידעתם כי אני ה'
.
למה התכוונו השרים? ומה כל-כך רע בדבריהם?
השרים רצו לעודד את בני ישראל, לחזק את רוח הלחימה שלהם ולשכנע אותם שהם ינצחו במלחמה נגד בבל. לכן הם הפיצו את הסיסמה: "לא בקרוב!
" (כלומר: לא בקרוב תבוא הפורענות שחוזים הנביאים), "בנות בתים!
" (כלומר: אתם יכולים להיות רגועים, לבנות בתים ולשבת בהם, כי החורבן לא יבוא בקרוב), "היא הסיר ואנחנו הבשר!
": ירושלים תגן עלינו מפני צליה, כמו שהסיר מגן על הבשר מפני האש (אמנם הבשר מתבשל בסיר אבל זה לוקח הרבה זמן - זה "לא בקרוב").
הסבר נוסף על "מלחמת הג'ינגלים של הנביא יחזקאל" ניתן למצוא כאן.
לפי פירוש זה, השרים לא פחדו מהאויב הבבלי. אבל בפסוק יא8 כתוב לכאורה דבר הפוך: "חרב יראתם; וחרב אביא עליכם, נאום ד' ה'
"!
מצאתי שני הסברים לכך:
לא בקרוב! בנות בתים!" נאמרה רק לצורך תעמולה - כדי להרגיע את העם ולמנוע מרידות בשלטון. כלפי חוץ, השרים הפגינו שלווה וביטחון-לאומי, אבל בליבם הם פחדו מפני החרב - הם ידעו שהמלחמה היא חסרת-סיכוי ובסופו של דבר כולם ימותו. למרות זאת הם הטעו את העם, וניסו להרגיע אותם, כדי "למשוך את הזמן" וליהנות עוד כמה שנים ממנעמי השלטון. על כך מאשים אותם ה': "
כן אמרתם בית ישראל; ו מעלות רוחכם אני ידעתיה": אתם אומרים דבר אחד, אבל ברוחכם אתם חושבים דבר אחר - נסתר - שרק אני יודע. "
הרביתם חלליכם בעיר הזאת; ומילאתם חוצותיה חלל": אתם יודעים שהתעמולה הלאומית שלכם מונעת מאנשים להיכנע לבבלים, ובכך מרבה חללים בעיר הזאת - כל החללים האלה הם למעשה החללים שלכם, אתם אשמים במותם.
השרים רצו להציג את עצמם כמנהיגים ריאליסטיים, שדואגים לרווחת הנתינים, ולכן אמרו להם: "לא בקרוב בנות בתים
" - אל תבנו בתים קרוב לחומה, כי זה מסוכן - אתם יכולים להיפגע מחצים ואבנים של האויב. "היא הסיר ואנחנו הבשר
": כמו שבסיר, מי שמתקרב לדופן נכווה - כך גם בירושלים - לא כדאי להתקרב לחומה, אלא להישאר במרכז.
על כך מאשים אותם ה': "כן
אמרתם בית ישראל; ו
מעלות רוחכם אני ידעתיה
": אתם אומרים דבר אחד, אבל ברוחכם אתם חושבים דבר אחר - נסתר - שרק אני יודע. "הרביתם חלליכם בעיר הזאת; ומילאתם חוצותיה חלל
": אתם יודעים שהמלחמה היא חסרת-סיכוי, ואף אחד לא יינצל - לא משנה איפה יגור. ובכל-זאת אתם מנסים לתת לאנשים תחושה שיש סיכוי להינצל, אם רק לא יגורו קרוב לחומה... בכך אתם מונעים מאנשים להיכנע לבבלים, ובכך מרבה חללים בעיר הזאת - כל החללים האלה הם למעשה החללים שלכם, אתם אשמים במותם.
כמו פירוש 2, רק שמשמעות המילים "לא בקרוב בנות בתים
" היא: "בזמן הקרוב לא כדאי לבנות בתים, כי אנחנו צריכים את החומרים כדי לבצר את החומה".
כך עשו אנשי ירושלים גם בזמן המצור על סנחריב - ישעיהו כב10: "ואת בתי ירושלים ספרתם; ותתצו הבתים לבצר החומה
".
"היא הסיר ואנחנו הבשר
": חומת ירושלים תגן עלינו כמו שהסיר מגן על הבשר מפני האש, ולכן אנחנו צריכים לבצר אותה.