קוד: מבנה יחזקאל ח בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אראל
אל: מכתב
בפרקים ח-יא מתואר מסעו של הנביא יחזקאל, "במראות אלהים
", אל ירושלים. ה' מראה לנביא את התועבות שעושים בני ישראל בבית-המקדש:
לאחר מכן רואה הנביא מלאכים באים מדרך שער העליון אשר מפנה צפונה , ושומע את ה' מצווה עליהם להכות את כל אנשי העיר.
כבוד א-להי ישראל", במרכבה על הכרובים, ליד פתח שער החצר הפנימית "
הפונה צפונה" (ח3-4). אבל לאחר מכן הוא רואה "
והכרובים עומדים מימין לבית..." (י3), כלומר בדרום (ימין בלשון התנ"ך = דרום)! בשום מקום לא כתוב שהכרובים עברו מצפון לדרום - איך הם הגיעו לשם?
וכבוד א-להי ישראל נעלה מעל הכרוב אשר היה עליו אל מפתן הבית (ויקרא אל האיש הלבוש הבדים...)וגם בפסוק י4 כתוב
וירם כבוד ה' מעל הכרוב על מפתן הבית (ויימלא הבית את הענן והחצר מלאה את נוגה כבוד ה'...). (דרך אגב: רש"י כותב על פסוק ח 2 ש"אסור להתבונן בו" אבל רק על הפסוק הזה; בשאר הפסוקים מותר להתבונן):
נעלה), אפשר לפרש שהוא בעבר-מושלם (past-perfect) כלומר בא להזכיר את מה שכבר קרה קודם (כמו
ואיש ישראל נשבע במצפה– שופטים כא 1 – ע' מלבי"ם). אבל כאן הסדר הפוך: קודם אומרים
וכבוד א-להי ישראל נעלה מעל הכרוב...ואח"כ
וירם כבוד ה' מעל הכרוב...!
איש... לבוש בדים". האיש לבוש הבדים מקבל מה' שתי משימות (כמפורט כאן ):
עבור בתוך.. ירושלים והתוית תו על מצחות האנשים הנאנחים והנאנקים על כל התועבות הנעשות בתוכה", כלומר - להציל ממוות את האנשים המתנגדים לתועבות הנעשות בירושלים.
בא אל בינות לגלגל אל תחת לכרוב ומלא חפניך גחלי אש מבינות לכרובים וזרוק על העיר", כלומר - לשרוף את כל העיר באש, גם את האנשים המתנגדים לאותן תועבות!
ויהי כהכותם ונאשאר אני, כלומר כולם מתו (לכן הוא גם זעק
אהה ד' ה', המשחית אתה את כל שארית ישראל בשפכך את חמתך על ירושלים?!). אבל אחר-כך (יא1) הוא שוב רואה 25 אנשים, ליד
שער בית ה' הקדמוני הפונה מזרחה! מאיפה הם הגיעו לשם? והאם הם אותם 25 אנשים שהשתחוו לשמש בפתח המזרחי בפרק ח?
היא לא תהיה לכם לסיר ואתם תהיו בתוכה לבשר...), והוא רואה (יא13)
ופלטיהו בן בניה מת, ואומר
אהה ד' ה', כלה אתה עושה את שארית ישראל!.למה כשאדם אחד רשע נופל ומת זה כל-כך מזעזע את יחזקאל? למה הוא מגזים ואומר
כלה אתה עושה...כשבסה"כ אדם אחד מת?
לדעתי, המפתח להבנת הפרשה הוא - ההקבלות והכפילויות.
כשמרכיבים פאזל, אחד הרמזים העיקריים הוא הצבע של החתיכות: כשלשתי חתיכות יש צבע דומה - זה רומז שאולי הן אמורות להיות באותו מקום. כך גם כשלומדים נבואות: כשרואים פסוקים מקבילים וחוזרים על עצמם - זה רומז שאולי הם אמורים להיות זה ליד זה במבנה הנבואה.
לדעתי יש כאן שני מראות מקבילים (כמו שכתוב בהתחלה "במראות א-להים
" ח3). המראה הראשון (מהתחלת הפרשה עד הצעקה של יחזקאל בפסוק ט8) מדבר על חטא העבודה-הזרה, והמראה השני (מפסוק ט9 עד הצעקה של יחזקאל בפסוק יא13) מדבר על חטא שפיכות-הדמים. כדי להדגיש את הדמיון בין שני המראות כתבתי אותם בטבלה:
שפיכות-דמים | עבודה-זרה | הנושא |
|
|
ה' מתאר את העוון |
|
|
הגורם לעוון |
|
|
ה' אומר שלא ירחם |
|
|
המלאכים באים לפני ה' |
|
|
כבוד ה' נעלה |
|
|
ה' שולח את המלאכים |
|
|
המלאכים יוצאים |
|
|
האנשים מתים |
|
|
יחזקאל צועק |
כל 'מראה' מתחיל בכך שה' מסביר ליחזקאל את החטא של בנ"י, ואז שולח מלאכים כדי להעניש את בנ"י, ואז יחזקאל רואה אנשים מתים, והוא נופל על פניו וצועק -- ואז נגמר המראה. כמו שאדם חולם חלום בלהות, ואז צועק ומתעורר בפחד. ואז מתחיל מראה חדש.
בכל אחד מהמראות יש 25 אנשים שעומדים בפתח היכל ה', אבל במראה הראשון הם עובדים עבודה זרה (אחוריהם אל היכל ה', ופניהם קדמה, והמה משתחוויתם קדמה לשמש
– ח16) ובמראה השני הם שופכים דם (הרביתם חלליכם בעיר הזאת ומילאתם חוצותיה חלל
– יא6). בכל אחד מהמראות יחזקאל צועק כש25 האנשים האלה נפגעים (במראה הראשון כולם מתים, ובמראה השני רק אחד מת, אבל יחזקאל צועק כי הוא זוכר מהמראה הראשון שבסוף כולם ימותו).
שני המראות מתארים שתי קבוצות של בני ישראל:
במראה הראשון, האיש לבוש הבדים בא להציל ממוות את האנשים שמתנגדים לעבודה הזרה. המראה השני עוסק בפשע אחר - שפיכות דמים. ייתכן שאותם אנשים שהתנגדו לעבודה הזרה תמכו בשפיכות דמים, ולכן אין מקום להציל אותם. בשני המקרים, האיש לבוש הבדים קיבל שליחות של רחמים: במקרה הראשון - מידת הרחמים מחייבת להציל ממוות את האנשים המתנגדים לתועבות; במקרה השני - מידת הרחמים על הנרצחים מחייבת להרוס את העיר, כדי לעצור את שפיכות הדמים.
אחרי הצעקה השניה של יחזקאל מתחיל לדעתי מראה שלישי (מפסוק יא14 עד פסוק יא21): ה' אומר ליחזקאל "בן אדם! אחיך, אחיך, אנשי גאלתך, וכל בית ישראל כולו, אשר אמרו להם יושבי ירושלים '
רחקו מעל ה' לנו היא ניתנה הארץ למורשה'!...
". לדעתי בנבואה הזאת ה' רוצה לענות ליחזקאל על שתי הצעקות שלו. יחזקאל צעק והתלונן על-כך שה' מכלה את "שארית ישראל", וה' אומר לו שהאנשים האלה שמתו אינם "שארית ישראל"; שארית ישראל האמיתית הם "אחיך, אחיך, אנשי גאלתך
" – האחים שלך שנמצאים אתך בגלות. אמנם, יושבי-ירושלים מזלזלים בהם: יושבי-ירושלים אומרים עליהם שהם "רחקו מעל ה'
" וגלו מארצו, ולכן "לנו היא ניתנה הארץ למורשה'!
" – אנחנו (יושבי-ירושלים) נירש את כל הארץ.
אבל זה לא נכון. כמו שמתואר במשל התאנים (ירמיהו כד) – דווקא יושבי-הגלות היו יותר צדיקים מיושבי-ירושלים;
לכן אמור:
בניגוד לדבריהם של יושבי-ירושלים "רחקו מעל ה'
" --
כה אמר ד' ה': "כי הרחקתים בגויים וכי הפיצותים בארצות -- ואהי להם למקדש מעט בארצות אשר באו שם"
– אני קרוב אליהם למרות שהם בגלות. ובניגוד לדבריהם "לנו היא ניתנה הארץ למורשה
" –
וקיבצתי
אתכם מן העמים, ואספתי
אתכם מן הארצות אשר נפוצותם בהם; ונתתי
לכם את אדמת ישראל
-
ולא להם!
ו
אותם האנשים ש
אל לב שיקוציהם ותועבותיהם ליבם הולך -- דרכם בראשם נתתי, נאום ד' ה'
–אל תצטער עליהם שהם מתים – זה מגיע להם...
יש עוד קשר מעניין בין המראות:
משתחוויתם קדמה לשמש, וה' אומר למלאכים
מלאו את החצרות חללים.
ומילאתם חוצותיה חלל, ודווקא כבוד ה' עומד
על
ההר אשר מקדם לעיר!
אולי זה בא להגיד שיש קשר בין שני החטאים של בנ"י – עבירה גוררת עבירה: בגלל שהם השתחוו לשמש – ה' הביא עליהם שפיכות-דמים. ובגלל שהם שפכו דמים – ה' התרחק מהם ועבר להר אשר מקדם לעיר, ואז הם לא יכלו יותר לעבוד אותו ית' בביהמ"ק, וזה גרם להם להשתחוות קדמה...
המצב הרוחני של בנ"י היה מורכב ויחזקאל לא יכל לקלוט את כולו בבת-אחת ולכן ה' הסביר לו אותו בשני מראות משלימים. בסוף גם יחזקאל הבין שכל המראות האלה קשורים זה לזה – הם נועדו להראות לו את המצב הרוחני של בנ"י מכיוונים שונים; הם בעצם צדדים שונים של אותו מראה. ולכן הוא אמר (יא24)
ויעל מעלי
המראה אשר ראיתי
.