קוד: ביאור:שמואל א כד10 בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: אראל
אל:
שמואֶל א כד3: "וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל
לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּיַרְכְּתֵי הַמְּעָרָה יֹשְׁבִים
"
דוד ראה את שאול ויכל להרוג אותו, אבל לא עשה זאת; ולאחר מכן אמר לו:
שמואל א כד10: "הִנֵּה הַיּוֹם הַזֶּה רָאוּ עֵינֶיךָ אֵת אֲשֶׁר נְתָנְךָ ה' הַיּוֹם בְּיָדִי בַּמְּעָרָה, וָאֹמַר לַהֲרָגֲךָ,
וַתָּחָס עָלֶיךָ, וְאָמַר 'לֹא אֶשְׁלַח יָדִי בַּאדֹנִי כִּי מְשִׁיחַ ה' הוּא'
"
מדוע "ותחס עליך" בלשון נקבה?
בתלמוד ירושלמי פירשו כך:
"ויבא שאול להסך את רגליו, והוה חמי ליה משולשל ציבחד ומסליק ציבחד, משולשל ציבחד ומסליק ציבחד;
אמר דוד: היאך מינגע בהדין גופא צדיקא?
הדא היא דו אמר ליה:
הנה היום הזה ראו עיניך את אשר נתנך היום בידי במערה ואמר להרגך
ואחוס עליך אין כתיב כאן אלא
ותחס עליך - צניעותך
"
כלומר: כששאול נכנס לעשות את צרכיו, דוד
חמי ליה
= ראה אותו
משולשל ציבחד ומסליק ציבחד
= משלשל חלק מבגדיו ומרים חלק אחר מבגדיו, כדי לשמור שגופו לא יתגלה, למרות שחשב שהיה לבד במערה;
אמר דוד: "היאך מינגע
= איך אגע
בהדין גופא צדיקא?
= בגוף הצדיק הזה?" איך אוכל לפגוע בגוף של אדם כל-כך צדיק, ששומר על צניעותו גם בתוך מערה חשוכה?! ולכן החליט שלא להרגו.
הדא היא דו אמר ליה
= זה הוא אשר אמר לו:... לא כתוב "ואחוס עליך" אלא "
ותחס עליך" - הצניעות שלך היא חסה עליך והצילה את חייך.