קוד: ביאור:שמואל א יב2 בתנ"ך
סוג: מסקנה
מאת: אראל
אל:
...הנה שׁמעתי בקלכם לכל אשׁר-אמרתם לי ואמליך עליכם מלך. ועתה הנה המלך מתהלך לפניכם ואני זקנתי ושׂבתי ובני הנם אתכם ואני התהלכתי לפניכם מנערי עד-היום הזה... את שור מי לקחתי וחמור מי לקחתי...". יש כמה פירושים לביטוי "
ובניי הנם אתכם":
1. שמואל רוצה להבהיר, שדברי התוכחה שלו אינם מהווים "תעמולת בחירות", אלא תוכחה כֵנה. לכן הוא מבהיר, שהוא פרש סופית מן החיים הפוליטיים:
הנה המלך מתהלך לפניכם- ואי-אפשר להדיח אותו;
ואני זקנתי ושבתי- גם אילו היה אפשר להדיח אותו, אני לא הייתי יכול להתמודד על ההנהגה בגילי המופלג;
ובניי הנם אתכם- אפילו הבנים שלי לא תומכים בי אלא בדעה שלכם - הם תומכים במלך כמוכם.
ולכן אתם לא צריכים לחשוש שאני אקח לכם את המלוכה שאתם כל-כך רוצים; אתם יכולים להקשיב לדברים שלי באובייקטיביות (מצודת דוד).
2. שמואל רוצה להבהיר, בסוף ימי שלטונו, שהוא לא נהנה במאומה מהשלטון:
הנה המלך מתהלך לפניכם- ולא אני, כי אותי הדחתם לפני זמני, ולא נתתם לי אפילו את הכבוד לשלוט עד מותי;
ואני זקנתי ושבתי- אני נעשיתי זקן ותשוש מטורח השלטון ("קפצה עליי זקנה");
ובניי הנם אתכם- לא זכיתי אפילו להעביר את כבודי לבניי - בניי נמצאים אתכם, כפופים למלך בדיוק כמוכם. (מלבי"ם).
3. ואפשר גם לפרש, ששמואל רוצה להוכיח את העם על כך
שהטעו אותו בבקשת המלך: אתם אמרתם "אתה זקנת ובניך לא הלכו בדרכיך - עתה שימה לנו מלך...
"; אך כעת "ובניי הנם אתכם
" - בניי נמצאים אתכם, אתם "מסתדרים" איתם טוב מאוד, אין לכם שום בעיה עם בניי או עם הדרכים שלהם; מכאן, שהסיבה שביקשתם מלך לא היתה קשורה לבנים שלי - היה לכם מניע נסתר - רצון לעזוב את משפטי ה'. ויש אומרים שגם פסוק 12, בהמשך נאומו של שמואל, מציין מניע נסתר לבקשת המלך - רצון לפתור בעיה בטחונית מבלי להזדקק לעזרת ה' (פירוט).