השקפות העולם השונות של דוד ויואב

קוד: השקפות העולם השונות של דוד ויואב בתנ"ך

סוג: מניעים2

מאת: אראל

אל:

איך ייתכן שבסיפור האישה התקועית דוד שונא את אבשלום ויואב פועל לטובתו, בעוד שבסיפור של מרד-אבשלום המצב הוא הפוך – דוד לא רוצה להרוג את אבשלום ויואב הורג אותו?


-- לדעתי ההבדל נובע מהשקפת-העולם השונה של דוד ושל יואב-בן-צרויה:

  1. בעיני יואב – העיקר הוא המדינה, המלכות. בעיניו, רצח אמנון הוא עניין פרטי בין אמנון לבין אבשלום, והוא לא מצדיק להרוג את אבשלום - דבר שיפגע באינטרסים של המדינה (אבשלום הוא יורש-העצר). לעומת זאת, מרד אבשלום הוא פגיעה חמורה ביסודות המלכות, ואסור לסלוח על זה בשום אופן – מי שמורד במלך חייב להענש: שמואל ב יט7: "כִּי הִגַּדְתָּ הַיּוֹם כִּי אֵין לְךָ שָׂרִים וַעֲבָדִים; כִּי יָדַעְתִּי הַיּוֹם, כִּי לא[לוּ] אבש[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[לוּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ּ]ם חַי וְכֻלָּנוּ הַיּוֹם מֵתִים - כִּי אָז יָשָׁר בְּעֵינֶיךָ!"
  2. בעיני דוד – העיקר הוא המוסר האישי, בין אדם לחבירו. בעיניו, רצח אמנון הוא פשע שאסור לסלוח עליו. לעומת זאת, מרד אבשלום נתפס בעיניו כעונש אישי שה' מעניש אותו על חטא בת-שבע (כמו שאמר לו הנביא נתן "הנני מקים עליך רעה מביתך); הוא לא חושב שאבשלום באמת שונא אותו - בעיניו, אבשלום הוא רק נער חף מפשע; לכן הוא לא רוצה להרוג אותו: שמואל ב יח5: "וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת יוֹאָב וְאֶת אֲבִישַׁי וְאֶת אִתַּי לֵאמֹר: לְאַט לִי לַנַּעַר לְאַבְשָׁלוֹם..."

גם לאחר ששמעי-בן-גרא מקלל את דוד (שמואל ב טז7) יש ויכוח דומה בין דוד לבין בני-צרויה:

  1. אבישי-בן-צרויה רוצה להרוג אותו כי הוא פוגע בכבוד המלך: שמואל ב טז9: "לָמָּה יְקַלֵּל הַכֶּלֶב הַמֵּת הַזֶּה אֶת אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ? אֶעְבְּרָה נָּא וְאָסִירָה אֶת רֹאשׁוֹ"
  2. אבל דוד רואה בו שליח של ה' ולא רוצה להרוג אותו, ואומר: שמואל ב טז11: "הַנִּחוּ לוֹ וִיקַלֵּל, כִּי אָמַר לוֹ ה'".

תגובות