קוד: מקשר שבור? בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: סיגל ואראל
אל: לא גמור בכלל
בשמ"ב יז מסופר על שתי עצות שניתנות לאבשלום, שמרד בדוד אביו: עצת אחיתופל ועצת חושי. העצה שיעץ חושי מתקבלת (למה? - ע' במאמר ' הסכנה שברדיפת הכבוד '). ע"פ התוכנית, חושי היה אמור לספר את המצב לצדוק ואביתר הכהנים, כדי שיספרו לבניהם (אחימעץ ויונתן), והם ירוצו ויודיעו לדוד שנמצא ליד הירדן.
כזאת וכזאת יעץ אחיתופל את אבשלום ואת זקני ישראל; וכזאת וכזאת יעצתי אני." כלומר: הוא סיפר להם רק אילו עצות היו, ולא איזו עצה התקבלה!
אל תלן הלילה בערבות המדבר, וגם עבור תעבור - פן יבולע למלך, ולכל העם אשר איתו." מה ההגיון בעצה הזאת? אם עצת אחיתופל היתה מתקבלת אז זה היה הגיוני, כי אחיתופל יעץ לתקוף מייד ולכן צריך לברוח מייד. אבל העצה שהתקבלה היא עצת חושי, ולכן לדוד יש עוד הרבה זמן להתכונן ולהתארגן!
קומו ועברו מהרה את המים -- כי ככה יעץ עליכם אחיתופל." כלומר: הם סיפרו לו רק את עצת אחיתופל, העצה שלא התקבלה!
האם היה כאן 'מקשר { טלפון } שבור'?
יש אומרים שאבשלום שינה את דעתו וקיבל את עצת אחיתופל אחרי שאחיתופל התאבד, אבל זה לא נראה לי, מכמה סיבות:
ואבשלום עבר את הירדן הוא וכל איש ישראל עמו" כמו שיעץ חושי.
ויינגפו שם עם ישראל לפני עבדי דוד ותהי שם המגפה גדולה ביום ההוא 20000", כלומר לאבשלום היו יותר מ20000 חיילים, ואחיתופל הציע לקחת רק
12000 איש(יז 1).
נראה לי שמבחינה צבאית אפשר 'ללמד זכות' על העצה המעשית שנתן חושי לדוד (לעבור את הירדן מייד):
אם עצת אחיתופל היתה מתקבלת -
אז הוא היה מנסה להרוג רק את דוד עצמו (יז 2) "והכיתי את המלך לבדו, ואשיבה כל העם אליך
". ולכן הדבר הכי טוב לדוד לעשות היה דווקא לא לעבור את הירדן (הוא ממילא לא יצליח לברוח מאחיתופל כי אחיתופל רץ יותר מהר), אלא שאנשיו יעברו את הירדן והוא יתחבא איפשהו (למשל בתוך הבאר הזאת בבחורים...), ואז אחיתופל ירדוף אחרי אנשיו של דוד מעבר לירדן, ולא ימצא שם את דוד, ודוד יינצל ממוות. אבל מכיוון שעצת חושי התקבלה -
אבשלום ינסה להרוג את כל אנשיו של דוד (יז 12) "ולא נותר בו ובכל האנשים אשר איתו גם אחד
", ולכן דוד חייב לעבור את הירדן כדי להיות יחד עם אנשיו, כי לדוד יש חשיבות מוראלית
עצומה, כמו שאומרים אנשיו (יח 3) "כי עתה כמונו 10000 ועתה טוב כי תהיה לנו מעיר לעזור
".
בכל אופן, אני לא אוהב את הפירוש הזה שכתבתי, כי הוא מסתמך על ההנחה "מה היה קורה אם...", וזה הכל כמו מגדלים פורחים באויר. חוץ מזה, השאלה המקורית לא היתה רק שאלה צבאית אלא גם שאלה בפירוש הפסוקים, והפסוקים עדיין קשים - למה חושי משמיט את העובדה שעצתו התקבלה, ולמה יונתן ואחימעץ משמיטים בכלל את עצת חושי?