קוד: ביאור:שופטים ד8 בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: אילנה ויעלה גולומביק, אראל ועוד
אל: כפית ה'תשנ"ו; פירושים וסימנים 8
שופטים ד8: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק 'אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי, וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ'
"
דבורה הנביאה ציוותה על ברק לקחת צבא ולהילחם בסיסרא, אבל ברק לא מילא את ההוראה מייד - הוא הציב תנאי: שדבורה תבוא איתו. למה הוא רצה שתבוא איתו - מה היא תרמה למלחמה? ובאיזו זכות הוא הציב תנאי לציות לדבר ה'?
(השאלות ע"פ אילנה ויעלה גולומביק). כמה תשובות.
ייתכן, שברק חשש שיפסיד בקרב בלי העזרה הרוחנית של הנביאה (להבדיל, גם לכנענים היו אנשי-רוח שהיו באים לעזור לצבא - קוסמים ומכשפים).
1. דבורה הנביאה תרמה בעיקר לגיוס אנשים למלחמה. זה לא כתוב בפירוש, אך יש לכך כמה רמזים בכתוב:
"למה ישבת בין המשפתיים לשמוע שריקות עדרים?"). הצבא היה מבוסס על מתנדבים. מספר האנשים שבאים למלחמה תלוי באופיו של המנהיג: כאשר המנהיג תקיף יותר (ו"כריזמטי"), אנשים רבים יותר באים למלחמה -- לאו דווקא מתוך התנדבות, אלא מתוך כבוד למנהיג או מתוך פחד. ברק, כנראה, לא היה תקיף דיו (ע' עוד במאמר " המתגייסים לצבא ").
"ויעל ברגלי עשרת אלפי איש ותעל עמו דבורה",ובפס' 14:
"ותאמר דבורה אל ברק: 'קום...', וירד ברק מהר תבור ועשרת אלפים איש אחריו".גם בשירת דבורה מוקדש מקום מרכזי לנושא הגיוס. דבורה משבחת את "המתנדבים בעם", ואף מפרטת את שמות השבטים שהשתתפו במלחמה, ומגנה את השבטים שלא השתתפו. מכאן נראה, שאכן מטרתה העיקרית של דבורה הייתה לעודד את ההתנדבות.
2. לברק באמת לא הייתה שום סיבה לסרב. הוא היה צריך לציית ללא תנאי. אבל הוא לא היחיד בתנ"ך שעשה זאת: גם משה רבנו ע"ה "מסרב פקודה", כשה' שולח אותו להוציא את ישראל ממצרים (שמות ג-ד; במיוחד שמות ד 13), וגם ירמיהו הנביא מסרב, בהתחלה, ללכת בשליחות ה' (יר' א 6). ויש עוד צדיקים בתנ"ך שעשו דברים ש"אין להם זכות לעשות".
אם כך, יש לשאול שתי שאלות:
ברק הוא רק בן-אדם, כמו כל הגיבורים התנכיים. אין אף גיבור בתנ"ך שאין לו חולשות, וזה ידוע. החולשה העיקרית של ברק, כפי שכבר ראינו בתשובה לשאלה 1, היא שהוא לא היה תקיף דיו, כמו שמנהיג צריך להיות. ייתכן, שזה נובע מכך, שהוא היה מאוד עניו, ולא האמין שמישהו בכלל יבוא אחריו אם דבורה לא תלך איתו למלחמה. הוא דרש מדבורה שתבוא איתו, כי אחרת אין טעם בכלל שייצא למלחמה, כי ממילא אף אחד לא יבוא (לפי דעתו).
ה' ית' יודע שברק הוא רק בן-אדם, כמו כל הגיבורים התנכיים. ה' לא דורש מאדם דרישות שלאדם קשה מדי לעמוד בהן. בפרט, ה' ית' לא מצפה מאדם עניו וצנוע, שישנה את אופיו בשנייה אחת, ויהיה למנהיג תקיף וקשוח. לכן, כשה' שולח אדם כזה לשליחות כל-כך קשה (את ברק: לקחת עם חסר-מוטיבציה למלחמה; את משה: להוציא עם-עבדים לחירות, למדבר; את ירמיהו: להוכיח עם קשה עורף), הוא ית' מביא מראש בחשבון שה'שליח' יסרב בהתחלה, ולא כועס על כך, אלא מעודד את השליח, ומנסה להפיג את חששותיו (ע' שמות ג-ד, ירמיהו א). גם כאן, למרות שברק היה צריך ללכת למלחמה ללא תנאי, דבורה הסכימה ל'תנאי' שלו, ורק ציינה ש"לא תהיה תפארתו על הדרך הזאת" -- אם הוא כל-כך עניו, הוא לא יזכה לכבוד ולתפארת במלחמה. זה לא עונש, זה פשוט מתאים לאופי של ברק.
ייתכן, שברק רצה שכל ישראל ידעו שהניצחון במלחמה בא מה' ולא מהגבורה האישית שלו (של ברק), ולכן הזמין למלחמה את דבורה - שמייצגת את דבר ה'.
אפשר להסביר את דבריו של ברק אחרת לגמרי, אם נשים לב למקומות שנזכרו בדבריה של דבורה:
" - אתה תיקח את הצבא ותלך למזרח;לך ומשכת בהר תבור
" - ואני בינתיים אלך מערבה ואמשוך את סיסרא אל נחל קישון.ומשכתי אליך אל נחל קישון את סיסרא...
דבורה הציעה לבצע פעולת-הסחה מורכבת. אבל ברק לא סמך על דבורה - הוא לא חשב שאישה יכולה לבצע פעולה צבאית בעצמה. ולכן הוא אמר לה: 'זה מסוכן מדי בשבילך ללכת לבד - את באה איתי!' "
". דבורה הסכימה ואמרה: " אם תלכי עימי והלכתי; ואם לא תלכי עימי לא אלך!
", אבל הוסיפה
" הלוך אלך עימך
" - אתה חושב שאישה אינה יכולה להסתדר בעצמה בשדה-הקרב? אז תדע לך ש" אפס כי לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך
"... ביד אישה ימכור ה' את סיסרא
ראו גם: