קוד: קדש בימי מלכי יהודה בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בימי רחבעם מלך יהודה, חטאו אנשי יהודה בחטא הקָדֵש:
וגם קָדֵש , היה בארץ: עשו, ככול התועבות הגויים, אשר הוריש ה', מפני בני ישראל"
אסא מלך יהודה התחיל לבער את הקדשים:
ויעבר הקדשים , מן הארץ; ויסר, את כל הגילולים, אשר עשו, אבותיו".
יהושפט מלך יהודה סיים לבער את הקדשים:
ויתר הקדש , אשר נשאר בימי אסא אביו - ביער מן הארץ".
אך הבתים שבהם פעלו הקדשים עדיין נשארו בבית המקדש, ושימשו מאוחר יותר לפולחנים שונים של עבודה זרה, ולכן יאשיהו מלך יהודה ניתץ גם אותם:
וייתוץ את בתי הקדשים , אשר בבית ה': אשר הנשים, אורגות שם בתים--לאשרה"
ברור ש"קדש" זה רע, אבל לא ברור מה זה בדיוק, ואפשר לפרש את המושג לפי כל אחד מהפירושים ל"קדשה" :
בתי הקדשים" דווקא בבית ה'.
לפי מאמרו של מאיר גרובר , אין שום ראיה לקשר בין "קדש" לבין זנות, ובנוסף לכך - בשום תרבות אחרת במזרח התיכון לא נמצאה עדות לתפקיד של זנות במקדש, ולכן רק פירוש 2 אפשרי.
נקודה נוספת שראוי לבדוק היא: מדוע היה קדש רק בממלכת יהודה ולא בממלכת ישראל, והרי ממלכת ישראל חטאה יותר מיהודה? איך ייתכן שהיא לא הושפעה ממנה?
ועדיין צריך למצוא תשובה טובה יותר לשאלה זו, וייתכן שהתשובה תעזור לנו להבין טוב יותר מהו "קדש".