קוד: מלכים רעים בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: עמוס, אראל
אל: פירושים וסימנים 1
למרבה הצער, היו בעם ישראל הרבה מלכים רעים, חוטאים ומחטיאים. מה שעוד יותר מצער הוא, שהמלכים הרעים נעשו גרועים יותר ככל שהזמן עבר (כמו בחוק הידוע של התרמודינמיקה, שלפיו אי-הסדר במערכת סגורה תמיד גדל...)
בכל אופן, התופעה הזאת, של 'ירידת הדורות', יכולה לעזור לכם להבחין בין הפסוקים שנאמרו על המלכים הרעים:
על 2 מלכים 'רעים' נאמרו פסוקים דומים:
" – אחאב (מא טו 32)ויקם מזבח לבעל
" – מנשה (מב כא 3).ויקם מזבחות לבעל
מנשה היה חוטא גדול מאחאב, לכן מנשה מקים מזבחות ואחאב רק מזבח אחד. הראיות:
" ועל אחאב לא.ויתר דברי מנשה וכל אשר עשה וחטאתו אשר חטא ...
" – אחאב (מלכים א טז 31)ויעבוד את הבעל וישתחו לו
" – אחזיה בן אחאב (שם כב 54)ויעבוד את הבעל וישתחוה לו
"
" היא מילה ארוכה ושלמה יותר, אולי היא מציינת השתחוויה 'מלאה' יותר. אם כן - זה מראה שאחזיה היה מסור לבעל יותר מאביו.
וישתחוה
על שני מלכי יהודה נאמרו פסוקים דומים:
" - אחז - אחז היה טוב ממנשה לכן להעביר את הבן באש מופיע בתור דבר נורא ואיום "וגם (אפילו) את בנו העביר באש" (מלכים ב טז 3)וגם את בנו העביר באש
" - מנשה היה חוטא כל כך גדול שלהעביר את הבן באש זה חלק מרשימה ארוכה "והעביר את בנו באש ו... ו... ו... "(מלכים ב כא 6)והעביר את בנו באש
כאשר ה' החליט לקרוע את המלוכה מבית דוד, הוא השאיר לו שבט אחד, למען ירושלים. החלטה זו נאמרה פעמיים:
" – לשלמה – (מלכים א יא 13)ולמען ירושלים אשר בחרתי
" – לירבעם – מהתוספות ("העיר" "בה") אפשר כמעט להרכיב את שמו של ירבעם (מלכים א יא 32)ולמען ירושלים העיר אשר בחרתי בה
על 3 מלכים ממלכי יהודה ה'רעים' נאמרו פסוקים דומים:
נאמר על רחבעם (מא יד21)מלך בירושלים, העיר אשר בחר ה' לשום את שמו שם מכל שבטי ישראל -
נאמר על אבים (מא טו4)למען דוד נתן ה' א-להיו לו ניר בירושלים להקים את בנו אחריו, ולהעמיד את ירושלים -
נאמר על יורם בן יהושפט (מב ח19)ולא אבה ה' להשחית את יהודה, למען דוד עבדו, כאשר אמר לו לתת לו ניר לבניו כל הימים -
לדעתי, כל הפסוקים (גם הראשון) באים להסביר איך זה שה' נתן למלכים הרשעים האלה להישאר בשלטון. ואפשר לראות כאן ירידה הדרגתית ברמה הרוחנית של המלכים:
והנה עוד הסבר להבדל שבין שני הפסוקים האחרונים [ע"פ עדינה לסקר מבאר-שבע]:
בשני הפסוקים נזכר שהמלך נשאר בשלטון בזכות דוד אביו, אבל בפסוק שמדבר על אבים כתוב: "
", ובפסוק שמדבר על יהורם כתוב "
נתן ה' א-להיו לו ניר בירושלים
להקים את בנו אחריו
". הסיבה לזה היא שאבים היה נכד של בנו של דוד (שלמה). ייתכן שמשמעות הביטוי "
לתת לו ניר לבניו
כל הימים
" היא "לחזק את הנכדים שלו": ה' השאיר בשלטון את אבים כדי "להקים" את שלמה. לעומת זאת, יהורם חי בדור מרוחק מדוד, והוא נשאר בשלטון רק בגלל שה' הבטיח לתת לדוד ניר לבניו "
להקים
" – גם לעתיד הרחוק.
כל הימים
גם על 3 ממלכי ישראל נאמרו פסוקים דומים:
נאמר על יהואחז (מב יג4)ויחל... את פני ה' וישמע אליו ה' כי ראה את לחץ ישראל... -
נאמר בימי יואש (מב יג23)ויחן ה' אתם, וירחמם, ויפן אליהם למען בריתו את אברהם יצחק ויעקב, ולא אבה השחיתם, ולא השליכם מעל פניו עד עתה -
נאמר בימי ירבעם (מב יד26)כי ראה ה' את עני ישראל, מורה מאד, ואפס עצור ואפס עזוב ואין עוזר לישראל, ולא דיבר ה' למחות את שם ישראל מתחת השמים... -
גם כאן ניתן לראות ירידה הדרגתית ברמה הרוחנית של המלכים:
"). הפעם ה' עוזר לישראל רק בגלל שהוא עדיין לא רוצה שהם יישמדו...ואין עוזר לישראל
פעמיים נאמר שמעשה של ירבעם נחשב לחטאת. אפשר להבחין ביניהם ע"י סימן טכני:
" - עגלי הזהב - עגלי בגימטריה קצרה שווה ל5 (70+3+30+10=113 1+1+3=5) כמו הגימטריה של האות ה"א (מלכים א יב 30)ויהי ה דבר הזה לחטאת
" - כהני במות - במות מתחיל בבי"ת כמו בדבר{המשך הפסוק הוא: "לחטאת בית ירבעם"}(מלכים א יג 34)ויהי ב דבר הזה לחטאת