מסגרות ושלבים במכונות

קוד: ביאור:מלכים א ז28 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בבית המקדש שבנה שלמה היו 10 עגלות שנקראו " מכונות" (מלשון כן, בסיס), שעליהן הובילו כיורים לרחצה והיטהרות. בצלעות העגלות היו מסגרות:
מלכים א ז28: "וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּכוֹנָה: מִסְגְּרֹת לָהֶם, וּמִסְגְּרֹת בֵּין הַשְׁלַבִּים".

מסגרות הן, כמו בלשון ימינו, לוחות ריבועיים סגורים: "המסגרות כמין טבלאות" (רש"י), "מחיצה נמוכה מקפת וסוגרת המכונה מכל ארבעת הפאות" (מצודת דוד), "מעין דפנות היורדות משפתה העליונה וסוגרות עליה" (דעת מקרא), כמו בשולחן שהיה במשכן: שמות כה25: "וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִסְגֶּרֶת, טֹפַח סָבִיב; וְעָשִׂיתָ זֵר זָהָב לְמִסְגַּרְתּוֹ סָבִיב".

שלבים
הם, כמו בלשון ימינו, מקלות מחברים, כמו המקלות שדורכים עליהם כשעולים על סולם: "כעין שליבות סולם, כמין מקלות נחושת זקופין על המסגרות" (רש"י), "בדים וסמוכות... הבאות לחיזוק גוף המכונה מזה, ולחלק את המסגרות למדורות-מדורות מזה" (דעת מקרא).

הדפנות היו באורך של 4 אמות (ראו מל"א ז27), ובגובה של 1.5 אמות (ראו שם ברש"י), וזה כנראה היה גם גודלן של המסגרות החיצוניות: "מסגרות להם ". השלבים חילקו את המסגרות החיצוניות לתאים ריבועיים, ובכל תא היתה מסגרת פנימית: "ומסגרות בין השלבים ". הציור שלמטה מראה דופן אחת של המכונה במבט מהצד, כל משבצת מציינת עשירית אמה:

ססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס
ססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס
סס           שש           שש           סס
סס ססססססססס שש ססססססססס שש ססססססססס סס
סס ססססססססס שש ססססססססס שש ססססססססס סס
סס סס     סס שש סס     סס שש סס     סס סס
סס סס     סס שש סס     סס שש סס     סס סס
סס סס     סס שש סס     סס שש סס     סס סס
סס סס     סס שש סס     סס שש סס     סס סס
סס סס     סס שש סס     סס שש סס     סס סס
סס ססססססססס שש ססססססססס שש ססססססססס סס
סס ססססססססס שש ססססססססס שש ססססססססס סס
סס           שש           שש           סס
ססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס
ססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס

האות ס מציינת מסגרת, והאות ש מציינת שלב.

מדוע היה צורך במסגרות בין השלבים? אולי כדי לשים בהן ציורים:
מלכים א ז29: "וְעַל הַמִּסְגְּרוֹת אֲשֶׁר בֵּין הַשְׁלַבִּים - אֲרָיוֹת, בָּקָר, וּכְרוּבִים; וְעַל הַשְׁלַבִּים כֵּן מִמָּעַל; וּמִתַּחַת לַאֲרָיוֹת וְלַבָּקָר - לֹיוֹת מַעֲשֵׂה מוֹרָד"
על כל מסגרת היה ציור אחר - ציורים של אריות, בקר וכרובים.

מקורות ופירושים נוספים

1. פירושנו מסתמך על פירוש רש"י, שמדבריו משתמע שהיו שני סוגים של מסגרות: "מסגרות מכאן ומסגרות מכאן מארבעה צדדין... ומסגרות אחרות בין השלבים... לצור בהן אריות וכרובים."

2. ויש שפירשו שמדובר באותן מסגרות - "מסגרות להן, ו[אותן ה]מסגרות היו נתונות בין שלבים": "כאן פירש, שאותן המסגרות היו נתונות בין השלבים" (דעת מקרא).

תגובות