קוד: ביאור:מלכים א כב49 בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל:
מלכִּים א כב49-50: "יְהוֹשָׁפָט עשר[עָשָׂה] אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ לָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְ, כִּי נשברה[נִשְׁבְּרוּ] אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר. אָז אָמַר אֲחַזְיָהוּ בֶן אַחְאָב אֶל יְהוֹשָׁפָט 'יֵלְכוּ עֲבָדַי עִם עֲבָדֶיךָ באֳנִיּוֹת', וְלֹא אָבָה יְהוֹשָׁפָט.
"
תרשיש נזכרה ב
יונה א3: "וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ
תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה', וַיֵּרֶד
יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה
תַרְשִׁישׁ
" (פירוט); יונה נסע לתרשיש מנמל יפו, שעל חוף הים התיכון. אולם יהושפט בנה אוניות תרשיש
בעציון גבר - אילת - לחוף ים סוף, ואכן בפסוקנו נאמר שהוא רצה להגיע למקום שנקרא
אופיר - בדרום חצי האי ערב, כנראה ליד תימן. אם כך, מדוע האוניות נקראו
אוניות תרשיש? ואם יהושפט בכל-זאת רצה להגיע לתרשיש, איך בדיוק הוא רצה להגיע לשם מים-סוף?
1. ייתכן שיהושפט רצה לשאת את האוניות מים סוף לים התיכון דרך היבשה, במקום שהיום נמצאת תעלת סואץ
(ע"פ אברבנאל).
2. וייתכן שרצה להקיף את אפריקה דרך
אופיר (בדרום ים סוף) ולהגיע לספרד - אחד הזיהויים המקובלים לארץ
תרשיש
(ע"פ מלבי"ם).
כך או כך, התוכנית היתה שאפתנית מדי, והאוניות נשברו כבר בנמל המוצא שלהן -
בעציון גבר (אילת).
בדברי הימים נאמר, ששבירת האוניות היא עונש על כך שיהושפט התחבר עם אחזיה בן אחאב,
דברי הימים ב כ35-37: "וְאַחֲרֵיכֵן אֶתְחַבַּר יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה עִם אֲחַזְיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, הוּא הִרְשִׁיעַ לַעֲשׂוֹת. וַיְחַבְּרֵהוּ עִמּוֹ לַעֲשׂוֹת אֳנִיּוֹת לָלֶכֶת תַּרְשִׁישׁ, וַיַּעֲשׂוּ אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר. וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר 'כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ', וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ
".
אולם בספר מלכים, הסיפור על האוניות מופיע לפני הסיפור על אחזיה, ומכאן שיש סיבה אחרת לכך שהאוניות נשברו.
נראה שעצם עשיית האוניות נחשבת לחטא - חטא של גאוה. בתוכחתו של ישעיהו הנביא על הגאוה, אוניות תרשיש הן סמל לגבהות האדם:
ישעיהו ב16: "וְעַל כָּל
אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ, וְעַל כָּל שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה
"
(ע"פ אברהם אהוביה, "ככל הכתוב", עמ' 97).
האם יש קשר בין שני החטאים?
אוניות תרשיש היו גם לשלמה המלך,
מלכים א י22: "כִּי
אֳנִי תַרְשִׁישׁ לַמֶּלֶךְ בַּיָּם עִם אֳנִי חִירָם, אַחַת לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים תָּבוֹא
אֳנִי תַרְשִׁישׁ נֹשְׂאֵת זָהָב וָכֶסֶף שֶׁנְהַבִּים וְקֹפִים וְתֻכִּיִּים
"
יהושפט מלך יהודה כרת ברית עם אחזיה בן אחאב מלך ישראל, וכתוצאה מכך הרגיש שהוא שותף בממלכה אדירה, כממלכת שלמה המלך, ולכן רצה ללכת בדרכו ולעשות אוניות תרשיש.
הוא התעלם מהעובדה שאחזיה בן אחאב היה רשע, כך שהברית איתו לא באמת החזירה את עם ישראל לתקופת הזוהר של שלמה - הממלכה ה"מאוחדת" לא באמת היתה חזקה ועשירה כמלכות שלמה, ולא יכלה להרשות לעצמה ליצור אוניות תרשיש כמו שלמה. האוניות שיצרו בסופו של דבר היו חלשות ורעועות, ונשברו ברוח -
תהלים מח8: "בְּרוּחַ קָדִים תְּשַׁבֵּר
אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ
".
כל ספר מדגיש היבט אחר בחטאו של יהושפט: בספר מלכים מודגש חטא הגאוה של מלך שמנסה לבצע פרוייקטים גבוהים מכפי כוחו, ובספר דברי הימים מודגש חטא ההתחברות עם רשע, אך למעשה שני החטאים יחד גרמו לתוצאה העגומה - "ויישברו אוניות
".
מַשָּׂא צֹר הֵילִילוּ אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ כִּי שֻׁדַּד מִבַּיִת מִבּוֹא מֵאֶרֶץ כִּתִּים נִגְלָה לָמוֹ"
הֵילִילוּ אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ כִּי שֻׁדַּד מָעֻזְּכֶן"
כִּי לִי אִיִּים יְקַוּוּ וָאֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ בָּרִאשֹׁנָה לְהָבִיא בָנַיִךְ מֵרָחוֹק כַּסְפָּם וּזְהָבָם אִתָּם לְשֵׁם ידוד אֱלֹהַיִךְ וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי פֵאֲרָךְ"
אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ שָׁרוֹתַיִךְ מַעֲרָבֵךְ וַתִּמָּלְאִי וַתִּכְבְּדִי מְאֹד בְּלֵב יַמִּים"