קוד: יתרון לריכוזיות בפעילות התנדבותית בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: אראל
אל: במעגלי צדק תמוז ס"ה
במסגרת פעילותי בנושא הלוואות בלי ריבית (http://www.tora.us.fm/tryg/ribit0/lenyym.html ), פגשתי הרבה ארגונים קטנים שעוסקים בהלוואות בלי ריבית לעניים - גמ"חי כספים.
כשניסיתי להציע להם הצעות לשיפור (למשל - לאפשר לאנשים להפקיד שם כספים בצורה נוחה יותר, לאפשר ללווים לקבל הלוואות בלי ערבים כנגד משכון, וכו'), התגובה שקיבלתי בדרך-כלל היתה "אנחנו לא בנויים לזה", "גם ככה זה קשה לנהל גמח", וכו'...
ואכן, קשה לדרוש מארגון קטן, שמנוהל על-ידי אנשים פרטיים בשעות הפנאי שלהם, לעשות כל-כך הרבה. אם הארגונים היו מתאחדים ופועלים באופן מרוכז, ייתכן שהם היו מצליחים לעשות יותר.
במלכים ב יב 5-10 מסופר שיואש מלך יהודה הגיע למסקנה דומה, בנושא שיפוץ בית המקדש:
ויאמר יהואשׁ אל-הכהנים: 'כל כסף הקדשׁים אשׁר-יובא בית-ה', כסף עובר אישׁ כסף נפשׁות ערכו כל-כסף אשׁר יעלה על לב-אישׁ להביא בית ה'. יקחו להם הכהנים אישׁ מאת מכרו, והם יחזקו את-בדק הבית לכל אשׁר-ימצא שׁם בדק'."
בשׁנת עשׂרים ושׁלשׁ שׁנה למלך יהואשׁ לא-חזקו הכהנים את-בדק הבית" - כנראה, הסכום שקיבל כל כהן היה נמוך מדי ולא הספיק לשיפוץ משמעותי, ולכן אף כהן לא עשה שיפוצים. ואז יואש שינה את דעתו: "
ויקרא המלך יהואשׁ ליהוידע הכהן ולכהנים ויאמר אלהם מדוע אינכם מחזקים את-בדק הבית? ועתה אל-תקחו-כסף מאת מכריכם כי-לבדק הבית תתנהו. ויאתו הכהנים לבלתי קחת-כסף מאת העם ולבלתי חזק את-בדק הבית. ויקח יהוידע הכהן ארון אחד ויקב חר בדלתו ויתן אתו אצל המזבח בימין בבוא-אישׁ בית ה' ונתנו-שׁמה הכהנים שׁמרי הסף את-כל-הכסף המובא בית-ה'..." - כל התרומות התרכזו בקופה אחת, וכשהקופה התמלאה - הוציאו ממנה את הכסף והשתמשו בו כדי לעשות שיפוץ רציני.