קוד: מדוע ה' קיבל את תשובת דוד ולא את תשובת שאול בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
שאול ודוד חטאו, ושניהם הודו בחטאם, אך תגובת הנביא לכל אחד מהחטאים היתה שונה:
ויאמר שׁאול אל-שׁמואל ' חטאתי כי-עברתי את-פי-ה' ואת-דבריך, כי יראתי את-העם ואשׁמע בקולם. ועתה שׂא נא את-חטאתי ושׁוב עמי ואשׁתחוה לה''. ויאמר שׁמואל אל-שׁאול ' לא אשׁוב עמך, כי מאסתה את-דבר ה' וימאסך ה' מהיות מלך על-ישׂראל'... ויאמר ' חטאתי, עתה כבדני נא נגד זקני-עמי ונגד ישׂראל, ושׁוב עמי והשׁתחויתי לה' אלהיך'. וישׁב שׁמואל אחרי שׁאול וישׁתחו שׁאול לה'".
ויאמר דוד אל-נתן ' חטאתי לה'' ויאמר נתן אל-דוד ' גם-ה' העביר חטאתך לא תמות. אפס כי-נאץ נאצת את-איבי ה' בדבר הזה גם הבן הילוד לך מות ימות'".
שמואל לא קיבל את תשובתו של שאול, ואמר לו שהוא לא יהיה יותר מלך; אך נתן כן קיבל את תשובתו של דוד, ואמר לו שה' העביר את חטאתו, ודוד גם לא איבד את המלוכה. מדוע? הנה כמה סיבות אפשריות:
1. שאול הכחיש, דוד הודה: "שאול אומר: עשיתי את אשר נצטוויתי, הקימתי את דבר ה'. שמואל מוכיח
אותו על דבר אגג וביזת הצאן והבקר. שאול מתנצל: "מעמלקי הביאום, אשר חמל
העם על מיטב הצאן והבקר למען זבוח לה' אלוהיך" (שם, פס' טו). שמואל אומר
לו: "שמע מזבח טוב" (שם, כב). ושאול עונה - "אשר שמעתי בקול ה' ואלך בדרך
אשר שלחני ה' ואת עמלק החרמתי, ויקח העם מהשלל" (שם, כ). ולבסוף, כשהוא
מודה: "חטאתי" (שם, כד), הריהו מוסיף לשם הצטדקות: "כי יראתי את העם".
לעומת זאת, בשמואל ב פרק יב, כאשר נתן הנביא בא ואומר לדוד - "מדוע בזית
את דבר ה' לעשות הרע בעיניו את אוריה החתי הכית בחרב ואת אשתו לקחת לך
לאשה" (שם, ט), עונה דוד בקיצור נמרץ: "ויאמר דוד אל נתן: חטאתי לה'" (שם,
יג). אין ויכוח ואין התנצלויות. כידוע, אחת הסגולות המובהקות של התשובה
היא - מודה ועוזב
" (פרופ' יהודה אליצור; ראו גם
ההתחמקות מהאמת - אם כל חטאת).
שאול לא רק הכחיש, הוא גם שיקר במצח נחושה כשאמר (שמואל א טו24): "כִּי יָרֵאֶתִי אֶת הָעָם וָאֶשְׁמַע בְּקוֹלָם'
", שהרי שאול היה הראשון שחמל, ורק אחריו העם.
כבדני נא נגד זקני עמי ונגד ישראל, ושוב עמי והשתחויתי לה' אלהיך"; דוד, לעומתו, קיבל על עצמו ייסורים (ראו תהלים נא) ומחל לגמרי על כבודו, ואפילו כאשר אויבו (שמעי בן גרא) קילל אותו - הוא הצדיק את הדין ואמר "
הניחו לו כי יקלל כי ה' אמר לו קלל את דוד" (ראו גאוה ותשובה).
3. שאול לא רק חטא אלא גם החטיא את כל עם ישראל:
שמואל א טו9: "וַיַּחְמֹל
שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר...
" (פירוט) - שאול היה הראשון שחמל, ורק אחר-כך העם ראה ולמד ממנו. ו"המחטיא את הרבים - אין מספיקין בידו לעשות תשובה
" (משנה אבות ה יז).