קוד: ביאור:יהושע ט4 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵמָּה בְּעָרְמָה, וַיֵּלְכוּ וַיִּצְטַיָּרוּ וַיִּקְחוּ שַׂקִּים בָּלִים לַחֲמוֹרֵיהֶם וְנֹאדוֹת יַיִן בָּלִים וּמְבֻקָּעִים וּמְצֹרָרִים".
המילה גם מציינת את השני בסדרה; אם הגבעונים הם השניים, מי היו הראשונים?
נלך מהפסוק שלנו אחורה:
1. הראשונים היו יהושע ובני ישראל, שנזכרו בפסוק הקודם (3): "וישבי גבעון שמעו את אשר
עשה יהושע ליריחו ולעי
": הם שמעו שיהושע עשה בערמה ביריחו כששלח מרגלים, ועשה בערמה בעי כששם לה מארב, ולכן גם הם
עשו בערמה. או: שמעו שיהושע כבש את יריחו בנס, ואת העי בתחבולות, בניגוד לדרך המלחמה המקובלת, ולכן גם הם עשו בניגוד לדרך המלחמה המקובלת -
בערמה [מצודת דוד]. וייתכן שהמילה "גם" לא מתייחסת להערמה אלא רק לעשיה - הגבעונים שמעו שיהושע
עשה, ולכן גם הם
עשו מעשה כדי להתגונן; עשיה כנגד עשיה. כמו במגילת אסתר "גם
ושתי המלכה עשתה משתה נשים
":
אחשורוש עשה משתה לכולם, וגם ושתי עשתה משתה, אבל לא משתה זהה אלא משתה
נשים; כך גם כאן: יהושע עשה, וגם הגבעונים עשו, אבל לא מעשה זהה אלא מעשה
של ערמה [נריה קליין].
2. הראשונים היו מלכי כנען האחרים: אחרי שכל המלכים התקבצו יחדיו להילחם
עם ישראל (פסוקים 1-2), החליטו גם הגבעונים לעשות משהו כדי להציל את עצמם - אמנם לא בדרך של מלחמה אלא בדרך אחרת,
בערמה [מלבי"ם].
3. חז"ל פירשו, שהראשונים היו גרים שבאו בימי
משה והצטרפו לישראל בערמה, כמו שכתוב (דברים כט 10) "מחוטב עציך עד שואב מימיך
" - גם אז היו גרים, וגם הם הפכו לחוטבי עצים ושואבי מים.
4. ורש"י כאן פירש: "כמו שעשו בני יעקב בערמה בחמור אבי שכם שהיה חוי, ויושבי גבעון מן החוי היו
" - כשהגבעונים שמעו שצאצאי יעקב מגיעים, הם נזכרו ששמעון ולוי הערימו על אבות אבותיהם בשכם, והחליטו "להחזיר" ולהשתמש גם הם
בערמה.