הנחש האשים את ה' באינטרס אישי

קוד: ביאור:בראשית ג5 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

אחת הדרכים שבהן מסיתים מנסים להמריד את הציבור נגד המנהיגים היא האשמת המנהיגים באינטרס אישי. הראשון שהשתמש בדרך זו היה הנחש, שאמר לאשה:

בראשית ג5: "כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע"

ה' אסר על האדם לאכול מהעץ לטובתו של האדם (ראו דעת טוב ורע), אולם הנחש טען שה' פעל מתוך אינטרס אישי - הוא רצה לשמור על הכבוד והמעמד שלו ולמנוע תחרות: "כל אומן שונא את בני אומנתו, מן העץ אכל וברא את העולם" (רש"י ע"פ בראשית רבה).

הנחש דיבר אמת כשאמר שתכונת דעת טוב ורע היא תכונה אלהית, כמו שנאמר ב בראשית ג22: "וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים 'הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע...'", אולם הוא חטא בהוצאת דיבר כשטען שה' פעל מתוך אינטרס אישי; זו אחת הסיבות שהנחש נחשב, בדברי חז"ל, כמוציא הדיבה הראשון.


מקורות ופירושים נוספים

לגבי המשמעות של תכונת דעת טוב ורע, והסיבה שהיא נחשבת לתכונה אלהית, ראו דעת טוב ורע.

בניגוד לה', שהוא יודע טוב ורע, תפקידו של האדם הוא לשמוע הטוב והרע. ראו גם: אנשים נוספים שנענשו על כך שרצו לחרוג ממקומם ומתפקידם.



תגובות