בתחילת ספר בראשית יש כמה מקומות שמדברים על יצירת האדם, ונזכרים בהם המושגים "צלם" ו"דמות":
-
לפני שברא ה' את האדם (בראשית א 26):
ויאמר א-להים: נעשה אדם
בצלמנו
כדמותנו, וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ
.
-
בבריאת האדם עצמה (בראשית א 27):
ויברא אלוהים את האדם
בצלמו,בצלם אלהים ברא אותו; זכר ונקבה ברא אותם
.
-
(בראשית ה 1):
זה ספר תולדות אדם: ביום ברוא אלהים אדם,
בדמות אלהים עשה אותו. זכר ונקבה בראם; ויברך אותם, ויקרא את שמם אדם ביום היבראם
.
-
(בראשית ה 3):
ויחי אדם שלושים ומאת שנה, ויולד
בדמותו,כצלמו; ויקרא את שמו שת
.
-
במצוות לבני נוח (בראשית ט 6):
שופך דם האדם, באדם דמו יישפך; כי
בצלם אלהים, עשה את האדם. ואתם פרו ורבו; שרצו בארץ, ורבו בה
.
הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים בין הפסוקים:
|
מספר
|
צלם
|
דמות
|
|
1 (תכנון)
|
רבים
|
בצלמנו
|
כדמותנו
|
|
2 (ביצוע א)
|
יחיד
|
בצלמו, בצלם אלהים
|
-
|
|
3 (ביצוע ב)
|
יחיד
|
-
|
בדמות אלהים
|
|
4 (הולדת שת)
|
יחיד
|
כצלמו
|
בדמותו
|
|
5 (עונש מות לרוצחים)
|
יחיד
|
בצלם אלהים
|
-
|
|
עכשיו ננסה להסביר כל אחד מההבדלים.
בצלמנו <> בצלמו
-
[ע"פ מדרש בראשית רבה - ע' 'דעת מקרא'] כשה' תכנן לברוא את האדם, הוא התייעץ (עם המלאכים, או עם העולם, או עם החיות). ה' לא באמת היה צריך את עצתם, אבל הוא בכל-זאת התייעץ, כדי ללמד דרך ארץ - שיהיה הגדול מתייעץ עם הקטן לפני שהוא עושה מעשה שעלול להשפיע עליו. מכיוון שהאדם יהיה, במובן מסויים, 'מתחרה' של המלאכים, ימשול בעולם וירדה בחיות - ראוי להתייעץ עם אותם גורמים שיושפעו מבריאת האדם {יש מקומות נוספים שבהם רואים שה' מתייעץ עם יצוריו - למשל בראשית יח 17-33, מל"א כב 19-20 ועוד}. כל זה נכון בשלב התכנון. אבל אחרי שהוחלט לברוא את האדם כבר אין מקום להתייעץ: בביצוע ה' לא צריך שום 'עזרה'.
-
התכנון המקורי היה...
בצלם <> בדמות
נשלח על-ידי
נועם (81.218.189.252) ב14:53:45 20.01.2004,
צלם = פסל, דומם ללא כוח חיות בו. להבנתי שלב העצה היה רק אודות
עשיית הצלם ללא כוח החיות. לכשהגיע הבורא לשלב הביצוע הוא לבדו ואין עשייה
אלא יצירה/בריאה מעלה גבוהה יותר שלאחריה "ויפח באפיו נשמת חיים"