לפני שברא ה' את האדם (בראשית א 26):
ויאמר א-להים: נעשה אדם
בצלמנו כדמותנו , וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ
.
אבל בבריאת האדם עצמה נאמר (בראשית א 27)
ויברא אלוהים את האדם
בצלמו , בצלם אלהים ברא אותו; זכר ונקבה ברא אותם
.
יש שני הבדלים בין התכנון לביצוע:
-
בתכנון נאמר "בצלמ
נו כדמות
נו" ברבים, ובביצוע נאמר "בצלמ
ו , בצלם א-להים ברא אותו" ביחיד.
-
בתכנון נאמר "בצלמנו כ
דמות נו", ובביצוע לא נזכר בכלל "כדמותנו" אבל נאמר פעמיים "בצלמו, בצלם א-להים".
איך אפשר להסביר את ההבדלים האלה?
-
2. א. אחד ההסברים למילה "כדמותנו" היא "כמו שיש בדמיון שלנו". כלומר: ה' דמיין יצור חדש שנקרא "אדם" ואמר שהוא רוצה לעשות אותו. ואז, לאחר הביצוע, הוא כבר לא היה דמיוני {
דרך אגב: גם המילה "אדם" דומה למילה "דמות", וגם המילה "דם" - שנאמר עליה "הדם הוא הנפש" - דומה למילה "דמות". הכל מרמז על מציאות דמיונית }.
-
2. ב. אפשר לפרש שהמילה "כדמותנו" מבטאת את המטרה שלשמה נברא האדם - האדם נברא כדי להיות דומה לה' בהכל. ולכן כשהאדם נברא, הוא לא היה דומה לה' בהכל אלא רק נברא "בצלמו", במטרה שבעתיד יגיע גם להיות "כדמותו". כדי להיות דומה לה', האדם צריך לעשות מעשים דומים למעשים שה' עושה, למשל - לרדות בעולם, ולכן נאמר בהמשך התכנון "וירדו בדגת הים...". בזמן שהאדם מנסה לרדות בעולם, ה' בוחן אותו ורואה האם המידות שבהן הוא שולט בעולם דומות לשלו (למשל האם האדם הוא "רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד"). ייתכן שבסופו של דבר, כאשר הוא יגלה שהאדם אכן דומה לו בהכל - תושלם מטרת הבריאה והאדם יתאחד עם ה', ואז ה' יגדל.