קוד: השפעת המבול על התודעה האנושית בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: דוד אקסלרוד
אל:
וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל פַּרְעֹה וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה:
וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ:
(יב16)
וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ וַיְהִי לוֹ צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים
:
אבל יש הבדל מסוים, פרעה ראה צורך לפצות, פירוש הדבר, מובן לו שיש בזה עוול, אלא שהוא חושב שעל ידי פיצוי הוא מתקן אותו.
אראל [תוספת]: וייתכן שבפסוקים הבאים רואים השפעה נוספת (בראשית יב17-18)
וַיְנַגַּע ה' אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם:
וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם וַיֹּאמֶר 'מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי? לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא?
'
בעקבות המבול, פרעה מבין שיש קשר בין הנגעים שבאים עליו לבין המעשה שעשה; הנגעים מזכירים לו את המבול ואת החטא שקדם לו. (
פירושים נוספים)
(יב19)
לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ
:
פרעה לא נדרש לבקש מאברהם שיתפלל עבורו כמו שיידרש אבימלך, ולא הציע לו את
ארצו כמו שיציע אבימלך. זה כוחו ויתרונו של המשלם לאלתר "ולאברהם היטיב
בעבורה" - מותר לו לא להרגיש מחוייב.