קוד: ביאור:דברים יח13 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
דברים יח13: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ
"
הפסוק נזכר בפרשה העוסקת באיסורי כישוף. תמים הוא שלם ללא פגם. ניתן לפרש את הפסוק כמצוה או כהבטחה:
1. מצוה - היה שלם עם ה' במעשה דיבור ומחשבה, אל תקלקל את השלמות ע"י פניה לקוסמים:
מניין שאין שואלין בכלדיים (חוזים בכוכבים)? שנאמר תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" (רבה בר בר חנה אמר רבי שמואל בר מרתא אמר רב משום רבי יוסי איש הוצל, בבלי פסחים קיג ב).
אורים ותֻמִּים" (חגי הופר); אם כך, אפשר לפרש "
תמים תהיה עם ה' אלהיך" = "שאל שאלות לגבי העתיד רק באורים ותומים".
התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו" (רש"י).
שנייחד לבבנו אליו לבדו, ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמתת כל עתיד, וממנו לבדו נדרוש העתידות, מנביאיו או מאנשי חסידיו, רצונו לומר אורים ותומים, ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם, ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים, אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים, כי הוא אלהי האלהים, עליון על הכל היכול בכל, משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו, מפר אותות בדים וקוסמים יהולל. ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו. ולפיכך, אחר אזהרת שאלת העתידות מקוסם ודורש בעד החיים אל המתים אמר שתהיה תמים עם השם בכל אלה, ולא תירא ממגיד עתיד אבל מנביאו תדרוש ואליו תשמע. וזה דעת אונקלוס: שלים תהא בדחלתא דה' אלהך, שלא תהיה חסר ביראתו..." (רמב"ן, ודומה לזה כתב במצוות עשה ח בהוספותיו לספר המצוות הקטן, והסביר שעניינה הוא להיות שלם ביראת ה', להאמין שרק ה' קובע את העתיד, ולכן אין חשיבות ל"נבואות" של הקוסמים ובעלי האוב למיניהם).
שם "תמים", מציין שאין לבו חלוק. ר"ל אם תהיה תמים עם ה', ולא תפנה עמו לבקש לדעת עתידות ע"י מעוננים, ואף לא ע"י אופן המותר; כי תסמוך על ה', כי הוא יכין העתידות עליך לטוב - אז חלקך עם ההשגחה הפרטית. וא"צ לך לחקור על העתיד לבא, או לעונן על שעה מוצלחת וכדומה. כי כל זה יכין ה' לטובתך, מצד שהוא א-להיך, ומאתו מצעדי גבר כוננו, ואדם מה יבין דרכו" (מלבי"ם).
וְיִהְיוּ תאמם מִלְּמַטָּה, וְיַחְדָּו יִהְיוּ תַמִּים עַל רֹאשׁוֹ אֶל הַטַּבַּעַת הָאֶחָת" (ע"פ הרב אורי שרקי).
2. הבטחה - אם תהיה רק
עם ה' אלהיך, ולא תפנה לקוסמים, תהיה
תמים, שלם, לא יחסר לך כלום מבחינת ההדרכה וההנהגה הרוחנית, כי ה' ייתן לך נביא שידריך אותך, ולא יהיה לך צורך בקוסמים
(ע"פ אברבנאל).
משפט דומה מאד נאמר לאברהם אבינו, וגם שם אפשר לפרש בשתי הדרכים - מצוה או הבטחה:
וַיֵּרָא ה' אֵל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו: 'אֲנִי אֶל שַׁדַּי, הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים'" (פירוט)
3. ויש שפירשו, שבפסוק ישנה גם אזהרה סמויה לאנשי עסקים: "תמים תהיה - רק עם ה', אל תהיה תמים - כשאתה עושה עסקים עם בני אדם..."
(שמעתי בשם החפץ חיים).