קוד: ביאור:דברים כד9 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
דברים כד9: "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאֵתְכֶם מִמִּצְרָיִם
".
הפסוק נאמר בהמשך למצוה לזכור את החוקים הקשורים לנגע הצרעת. הפסוק מפנה אותנו לסיפור הנמצא בספר במדבר פרק יב: מרים אמרה לאהרן דברי גנאי על משה, וכעונש על כך, ה' הכה אותה בצרעת למשך שבעה ימים. יש לזכור את הסיפור הזה כדי שנזכור את הקשר שבין לשון הרע לבין צרעת.
וכי מה ענין זה לזה? סמכו ענין לו, ללמדך שאין נגעים באים אלא על לשון הרע" (ספרי); "
אם באת להזהר שלא תלקה בצרעת, אל תספר לשון הרע; זכור העשוי למרים, שדברה באחיה ולקתה בנגעים" (רש"י ע"פ ספרי);
ולפי דעתי, היא מצות עשה ממש, כמו זכור את יום השבת לקדשו (שמות כ ח), זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים (שם יג ג), זכור את אשר עשה לך עמלק (להלן כה יז), כולם מצוה; אם כן, גם זה כמותם, והיא אזהרה מלדבר לשון הרע, יצוה במצות עשה שנזכור העונש הגדול שעשה ה' לצדקת הנביאה, שלא דיברה אלא באחיה גמול חסדה אשר אהבתו כנפשה, ולא דברה בפניו שיבוש ולא בפני רבים רק בינה לבין אחיה הקדוש בצנעה, וכל מעשיה הטובים לא הועילוה; גם אתה, אם תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי, לא תנצל." (רמב"ן).
זכור את אשר עשה ה' אלהיך למרים - יכול בלבך? כשהוא אומר השמר בנגע הצרעת לשמר מאד ולעשות הרי שמירת הלב אמורה; הא מה אני מקיים זכור - שתהא שונה בפיך" (ספרא בחקותי פרשה א ב ג), כלומר יש לקרוא ולשנן היטב את מעשה מרים, על-מנת שנהיה מודעים כל הזמן לחומרה של חטא לשון הרע.
הפסוק מציין מספר פרטים שמטרתם להדגיש את חומרת העוון של לשון הרע, ולהשיב לכל ה"תירוצים" של אנשים המדברים לשון הרע (ע"פ חפץ חיים, ספר שמירת הלשון, ד"ה "ונבאר דרך אגב הפסוק הזה היטב"):
"והרי דברים קל וחומר - ומה מרים, שלא דברה אלא שלא בפניו של משה, ולהנייתו של משה, ולשבחו של מקום, ובנינו של עולם - כך נענשה; כל המדבר בגנותו של חברו ברבים, על אחת כמה וכמה
"
(ספרי).
זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאֵתְכֶם מִמִּצְרָיִם". ראו פסוקים נוספים על זכרון וזכירות בספר דברים.
מקורות נוספים: