הברכות בפרשת כי תבוא

קוד: הברכות בפרשת כי תבוא בתנ"ך

סוג: מבנה2

מאת: אראל

אל: מגדים מא

בדברים כח 1-14 מופיעים הברכות והאיחולים שמשה מאחל לבני ישראל שיבואו עליהם, אם ישמעו בקול ה'. צבעתי את הברכות בצבעים לפי הנושא - הסבר בהמשך:

  1. וְהָיָה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם-- וּנְתָנְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, עֶלְיוֹן, עַל, כָּל-גּוֹיֵי הָאָרֶץ.
  2. וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה, וְהִשִּׂיגֻךָ:  כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ.
  3. בָּרוּךְ אַתָּה, בָּעִיר; וּבָרוּךְ אַתָּה, בַּשָּׂדֶה.
  4. בָּרוּךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתְךָ, וּפְרִי בְהֶמְתֶּךָ--שְׁגַר אֲלָפֶיךָ, וְעַשְׁתְּרוֹת צֹאנֶךָ.
  5. בָּרוּךְ טַנְאֲךָ, וּמִשְׁאַרְתֶּךָ.
  6. בָּרוּךְ אַתָּה, בְּבֹאֶךָ; וּבָרוּךְ אַתָּה, בְּצֵאתֶךָ.
  7. יִתֵּן ה' אֶת-אֹיְבֶיךָ הַקָּמִים עָלֶיךָ, נִגָּפִים לְפָנֶיךָ:  בְּדֶרֶךְ אֶחָד יֵצְאוּ אֵלֶיךָ, וּבְשִׁבְעָה דְרָכִים יָנוּסוּ לְפָנֶיךָ.
  8. יְצַו ה' אִתְּךָ, אֶת-הַבְּרָכָה, בַּאֲסָמֶיךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ; וּבֵרַכְךָ--בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
  9. יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ, כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לָךְ:  כִּי תִשְׁמֹר, אֶת-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹהֶיךָ, וְהָלַכְתָּ, בִּדְרָכָיו.
  10. וְרָאוּ כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ, כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ; וְיָרְאוּ, מִמֶּךָּ.
  11. וְהוֹתִרְךָ ה' לְטוֹבָה, בִּפְרִי בִטְנְךָ וּבִפְרִי בְהֶמְתְּךָ וּבִפְרִי אַדְמָתֶךָ--עַל, הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ, לָתֶת לָךְ.
  12. יִפְתַּח ה' לְךָ אֶת-אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת-הַשָּׁמַיִם, לָתֵת מְטַר-אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ, וּלְבָרֵךְ, אֵת כָּל-מַעֲשֵׂה יָדֶךָ; וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים, וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה.
  13. וּנְתָנְךָ ה' לְרֹאשׁ, וְלֹא לְזָנָב, וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה, וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה:   כִּי-תִשְׁמַע אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת.
  14. וְלֹא תָסוּר, מִכָּל-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם--יָמִין וּשְׂמֹאול:  לָלֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--לְעָבְדָם.
פרשת הברכות היא קצרה ומסודרת יחסית [ יהודה טרופר, במאמרו " הברכה הכפולה" ( מגדים לז, עמ ' 47-67), הסביר היטב את מבנה הפרשה - ע ' שם ]. במאמר זה ברצוני להוסיף מספר נקודות [ בהשראת פירוש ר ' יצחק אברבנאל ]:

בנוסף לכך, בתחילת הקטע ובסופו נזכרים ביטויים שמציינים עליונות כללית: "ונתנך ה' א - להיך עליון על כל גויי הארץ" (פסוק 1), "והיית רק למעלה ולא תהיה למטה" (פסוק 13) [ טרופר ( שם) הסביר כפילות זו כחלק מהמבנה הקודקודי של פרשת הברכות. הוא מסביר ( בנספח למאמר) שהברכות בנויות במבנה של " כלל ופרט וכלל ": כלל - בפסוק 1, פרטים - בפסוקים הבאים, ושוב כלל - בפסוק 13 ].


[יש הבדלים רבים בין פרשתנו לבין פרשת ' בחוקותי '. אחד ההבדלים הוא בתנאים: בחלק הראשון של פרשת בחוקותי ( החלק המקביל לפרשת הברכות אצלנו) כלל לא נזכר תנאי של שמיעה בקול ה ': נזכרו רק שמירה, עשיה והליכה: " אם בחקתי תלכו, ואת מצותי תשמרו, ועשיתם אתם" ( ויקרא כו 3 ). ההבדלים לא צריכים להפתיע אותנו, כי שתי הפרשיות נאמרו במטרות שונות: פרשת ' בחוקותי ' היא הבטחה שה ' מבטיח לעם - ישראל – אם ישמרו את המצוות הם יצליחו ואם לא ישמרו את המצוות הם ייכשלו. אך פרשת ' כי - תבוא ' היא איחול שמשה מאחל לעם ישראל ( זו המשמעות של ברכה וקללה בתנ"ך ) – הוא מאחל להם שאם ישמרו את המצוות יזכו לברכות, ואם לא ישמרו את המצוות יזכו לקללות. גם חז " ל קבעו כי: " קללות שבמשנה תורה – משה מפי עצמו אמרן "].

הברכות בפרשה זו מנוגדות למחצית הראשונה של הקללות בהמשך הפרשה.

תגובות