קוד: ביאור:דברים לב21 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
דברים לב21: "
הֵם קִנְאוּנִי
בְלֹא אֵל , כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם; וַאֲנִי אַקְנִיאֵם
בְּלֹא עָם , בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם
"
'- בני ישראל
קנאוני (הכעיסו אותי)
ב עבודת אלילים - פולחן ליצורים שהם
לא אל ,
והכעיסו אותי בדברי-
הבלים של אתיאיזם - באמירה '
לא קיים
אל ';
ואני
אקניאם (אענישם) במלחמות עם פורעים שהם
לא עם ,
ובגויים נבלים (ברבריים) שאינם מכירים בהם ואומרים להם 'אתם
לא עם '.
הפסוק מתאר עונש מידה כנגד מידה. ניתן לפרשו בשתי דרכים:
1.
לא אל הם יצורי-ההבל שבני ישראל זבחו להם, כמו שנזכר בפסוק קודם,
דברים לב17: "
יִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים
לֹא אֱלֹהַ , אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם; חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ, לֹא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם
".
לא עם הם אנשים ברבריים וחייתיים, שאינם מתנהגים כמו עם תרבותי (כמשמעות המילה
נבל
= ברברי, גס, חייתי, חסר דרך-ארץ); כמו ארגוני טרור בימינו. בני ישראל הכעיסו את ה' בכך שעזבו אותו והשתעבדו להבלים; ועונשם יבוא על-ידי אנשים שפלים וברבריים:
קנאוני - הבעירו חמתי, בלא אל - בדבר שאינו אלוה, בלא עם - בעובדי כוכבים שאין להם שם, כמו שנאמר "הן ארץ כשדים זה העם לא היה", ובעשו הוא אומר "בזוי אתה מאד". בגוי נבל אכעיסם - אלו הכופרים, וכך הוא אומר: "אמר נבל בלבו אין אלהים"." ( רש"י) ;
הם קנאוני בלא אל אמת, כי אין אלוה מבלעדי ה', ומושיע אין בלתו, כענין שנאמר (דהי"ב טו ג) "וימים רבים לישראל ללא אלהי אמת"; כעסוני בהבליהם - השדים; ואני אקניאם בלא עם - הכשדים, שנאמר בהם (ישעיהו כג יג) "הן ארץ כשדים זה העם לא היה", שפירושו העם שלא היה נחשב לגוי, והקב"ה גדל אותם לרדות בהם את עולמו, כמו שאמר (ירמיהו נא כ) "מפץ אתה לי כלי מלחמה"; בגוי נבל אכעיסם - עשו, שהוא נבל, ולא זכר ברית אחים; וירמוז לשני הגלויות" ( רמב"ן) .
2.
לא אל היא האידיאולוגיה האתיאיסטית, האומרת שאין אלהים;
לא עם היא האידיאולוגיה האנטישמית, האומרת שהיהודים אינם עם ואינם ראויים לחיות; או האידיאולוגיה האנטי-ציונית, האומרת שהיהודים אינם ראויים להגדרה עצמית. בני ישראל מכעיסים את ה' בכך שאומרים "
לא קיים
אל "; עונשם מגיע על-ידי גויים הטוענים "אתם
לא עם " - מידה כנגד מידה.