קוד: משכון יום ומשכון לילה בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
בשני מקומות בתורה, בספר שמות ובספר דברים, נאמר, שכאשר ממשכנים בגד של לווה עני, יש להחזיר לו את הבגד כאשר הוא צריך להשתמש בו:
אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ, עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. כִּי הִוא כסותה[כְסוּתוֹ] לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ, בַּמֶּה יִשְׁכָּב?!..."
וְאִם אִישׁ עָנִי הוּא - לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ. הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הַעֲבוֹט כבוא הַשֶּׁמֶשׁ, וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ, וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי ידוד אֱלֹהֶיךָ"
כמו במקרים רבים אחרים (פירוט) החוקים משלימים זה את זה:
על-פי רש"י, כל פסוק מדבר על בגד אחר:
כסותה - זו טלית: שמלתו - זו חלוק: במה ישכב - לרבות את המצע").
(ראו
מכילתא,
פירוש של שמואל גלברד).
המסר העולה משתי הפרשיות יחד הוא, שצריך להחזיר ללווה, בכל זמן, את הבגד שהוא צריך באותו זמן. מטרת המשכון היא להבטיח את החזרת ההלוואה, ויש להשתדל להשיג את המטרה במינימום פגיעה בלווה.