קוד: אירועי היום השמיני בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: אראל
אל: לא גמור בכלל
ויקרא פרק ט מתאר בפירוט את הקרבנות שהקריבו בני-ישראל לכבוד חנוכת המשכן. בין השאר, הקריבו שם שני קרבנות חטאת:
שני הקרבנות האלה היו מיוחדים ושונים מקרבנות חטאת אחרים.
כפי שהוסבר כאן, בפרקים הקודמים בספר ויקרא נזכרו שני סוגים של קרבנות חטאת:
אך לגבי הקרבנות הללו - בשום מקום לא נאמר איפה צריך לזרוק את דמם (בפנים או בחוץ), ואם צריך לאכול את בשרם או לשרוף אותו!
כשקוראים את תיאור הקרבת החטאות, מתעוררות שאלות נוספות:
ויקרב אהרן אל-המזבח, וישׁחט את-עגל החטאת אשׁר-לו. ויקרבו בני אהרן את-הדם אליו, ויטבל אצבעו בדם, ויתן על-קרנות המזבח, ואת-הדם יצק אל-יסוד המזבח. ואת-החלב ואת-הכלית ואת-היתרת מן-הכבד מן-החטאת הקטיר המזבחה, כאשׁר צוה ה' את-משׁה.". נזכר כאן רק מזבח אחד, "
המזבח" בה"א הידיעה; זה חייב להיות המזבח החיצון, כי לא מצאנו בשום מקום שיוצקים את שיירי הדם אל יסוד המזבח הפנימי. ולכן, העגל הזה הוא "חטאת חיצונית"; אבל על-פי ויקרא פרק ד, החטאת שבאה לכפר על הכהן הגדול צריכה להיות חטאת פנימית!
ואת-הבשׂר ואת-העור שׂרף באשׁ מחוץ למחנה"; למרות שבדרך-כלל הכהנים אוכלים את הקרבנות שמקריבים על המזבח החיצוני!
ויקרב את קרבן העם, ויקח את-שׂעיר החטאת אשׁר לעם, וישׁחטהו ויחטאהו כראשׁון", כלומר - גם לשעיר החטאת עשו בדיוק אותו דבר כמו לעגל החטאת - זרקו את דמו בחוץ, ובכל-זאת שרפו את בשרו; שתי השאלות א+ב תקפות גם לגבי השעיר. ומעבר לכך, בהמשך הפרשה (י 16) כתוב "
ואת שעיר החטאת דרוש דרש משה והנה שורף, ויקצוף על אלעזר ועל איתמר בני אהרון הנותרים לאמור: 'מדוע לא אכלתם את החטאת במקום הקודש, כי קודש קודשים היא, ואותה נתן לכם לשאת את עוון העדה, לכפר עליהם לפני ה', הן לא הובא את דמה אל הקודש פנימה, אכול תאכלו אותה בקודש כאשר ציוויתי!'". מדוע קצף משה דווקא על השעיר שנשרף ולא על העגל שנשרף? ואיך יכל אהרן לדעת, שאת העגל צריך לשרוף, ואת השעיר צריך לאכול?! (רש"י פירש שהכוונה בכלל לשעיר אחר – שעיר-החטאת של ראש-חודש שהקריבו באותו היום. אך אין זה ברור כלל שיום חנוכת המשכן היה ראש-חודש, ובנוסף לכך – בכל הפרשה נזכר רק שעיר אחד, "
שעיר החטאת" בה"א הידיעה)
הסברים שונים לכעסו של משה ניתן למצוא במאמר על הויכוח בין משה לאהרן.
לפי דעתי, הויכוח ביניהם נבע מאי-הבנה שקשורה לדינים המיוחדים של החטאות שהוקרבו באותו יום: