האם מותר למשוך את הכסף מהגמ"ח לפני השמיטה?

מאת: אראל (ערך)

אל:

נכתב ב: 15:49:55  30.01.2006, כתוספת/תגובה ל: לא להימנע מלהלוות קודם שמיטה


נניח שאנחנו חיים לפני תקנת הפרוזבול. ונניח שמישהו מפקיד את כל הכסף שחסך בגמ``חים להלוואות בלי ריבית. כעת שנת השמיטה מתקרבת. מה הוא אמור לעשות?
אם ישאיר את כל כספו בגמ``חים - הכסף יישמט והוא יפסיד את כל חסכונותיו;
אם ימשוך את כספו - הוא לכאורה עובר על ``הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמור קרבה שנת השבע...``.
אז מה הוא אמור לעשות?
חשבתי שאולי הוא צריך להשאיר חלק בגמ``ח ולמשוך חלק, אבל לא ברור לי כמה - והרי הוא כבר נתן ``מעשר כספים`` לפני שהפקיד? אולי הוא צריך להשאיר עוד 10% מחסכונותיו בגמ``חים, וכך בסה``כ ייצא שהוא נתן 20%, כדברי חז``ל ``המבזבז אל יבזבז יותר מחומש``. האם זו הכוונה?

תשובת הרב עמית קולא, שו"ת מורשת: אבל אנחנו חיים לאחר פרוזבול.
יש מקום למחשבה שאדם שמסר כספו לגמ"ח דומה למי שמוסר שטרותיו לב"ד שגם לפני תקנת פרוזבול לא משמט. וכך כספי צבור ומוסדות במיוחד המיועדים לצורך עניים.
מוסרית הפתרון שאתה מעלה סביר.
הרב רצון ערוסי, שו"ת מורשת : סמוך לסיום שנת השמיטה אתה כותב פרוזבול על כל החובות שחייבים לך, לא רק לווים אלו, כל לווה שלווה ממך, וטרם פרע חובו, למרות שהגיע זמן פרעונו. ובא שלום על ישראל.
קיימת אפשרות שבהתקרב סיום שנת השמיטה שתודיע ללווים שלך שמועד הפרעון הוא רק לאחר השמיטה, ואז גם בלי פרוזבול, החוב לא נשמט, כי טרם הגיע מועד הפרעון.


תגובות