תגובה ל:
לא להלוות בריבית לישראל שנכתבה ב23:27:54 26.01.2005
כתוב בתורה "
את כספך לא תיתן לו בנשך, ובמרבית לא תיתן אכלך ". מכאן ניתן ללמוד, שאסור לאדם לעשות עסקה של הלוואה, שבה הלווה מתחייב מראש לשלם כסף תמורת קבלת ההלוואה. עסקה כזאת נקראת, בלשון חז"ל, "ריבית קצוצה", כלומר ריבית קצובה ומוסכמת מראש.
אך יש עסקאות אחרות, שהתוצאות שלהן דומות להלוואה בריבית, ולכן חז"ל אסרו לעשות אותן. עסקאות מסוג זה נקראות "אבק ריבית". יש כמה סוגים של אבק ריבית:
- כאשר המלווה נהנה מרכושו של הלווה, מבלי לפגוע בלווה, ומבלי שהלווה התחייב לכך מראש
(רמב"ם,
הלכות מלוה ולווה
ו:ד ) "
המלווה את חברו--לא ימשוך עבדו כדי שיעשה בו מלאכה, אף על פי שהעבד יושב ובטיל. ולא ידור בחצרו בחינם, אף על פי שאין החצר עשויה לשכר, ואין דרך בעל החצר להשכיר. ואם דר, צריך להעלות לו שכר; ואם לא העלה לו--הרי זה אבק ריבית, לפי שלא התנה עימו שילווהו וידור בחצרו ";
-
כאשר הלווה מציע למלווה, כשמגיע מועד פירעון ההלוואה, שייתן לו "ארכה" תמורת טובה כלשהי
(שם
ו:ו ) : "
הורו רבותיי, שהמלווה את חברו ולאחר זמן תבע חובו, ואמר לו הלווה דור בחצרי עד שאחזיר לך חובך--הרי זה אבק ריבית, לפי שלא קצץ בשעת הלוואה: שנאמר
לא תיתן לו, בנשך ". ויש חולקים, כי אפשר לומר שממועד הפירעון הראשון עד מועד הפירעון השני יש הלוואה חדשה, והלוואה חדשה זו היא בריבית קצוצה.
-
"ריבית מוקדמת" - אדם שרוצה לבקש הלוואה בלי ריבית מחברו, אסור לו לשלוח לו מתנות לפני ההלוואה כדי לשכנע אותו להלוות, כי זה למעשה תשלום על ההלוואה
(שם
ה:יא ) .
-
"ריבית מאוחרת" - אדם שקיבל הלוואה בלי ריבית והחזיר אותה, אסור לו לשלוח לו מתנות לאות תודה, כי גם זה למעשה תשלום על ההלוואה
(שם
ה:יא ) .
-
ריבית שאינה מובטחת - למשל
כאשר הלווה נותן למלווה להשתמש בשדה שלו למשך ההלוואה , או
כאשר המלווה נותן ללווה עסק עם סיכויי רווח, ומתנה איתו שישלם ריבית רק אם יהיו רווחים .